شهر خبر

تاثیر طرح مالیاتی جدید بر بورس تهران

تاثیر طرح مالیاتی جدید بر بورس تهران

فردای اقتصاد: در برنامه زنگ پایان یکشنبه میزبان مهدی ساسانی، کارشناس بازار سرمایه بودیم و به بررسی مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر کلیت بازار سهام پرداختیم. در این برنامه تاثیر سیاست‌های پولی بانک مرکزی بر بورس تهران و پتانسیل بازار برای بازگشت به مدار صعودی مورد ارزیابی قرار گرفت. ساسانی در رابطه با تاثیر سیاست‌های فعلی بانک مرکزی بر بورس تهران اعتقاد داشت: تجربه گذشته تثبیت نرخ دلار در یک عدد ثابت حاکی از آن است که این دست سیاست‌ها نمی‌تواند در کنترل نرخ ارز موثر باشد و با یک فاصله زمانی افزایش نرخ دلار در بازار آزاد را شاهد خواهیم بود که این موضوع به بازار سرمایه و سایر بازارهای موازی موکول خواهد شد.
وی افزود: فرمول تکراری بانک مرکزی نمی‌تواند مانع صعود بورس شود و پس از گذار از دوره حرف درمانی، به نظر باید منتظر رشد دلار و به دنبال آن بورس باشیم. در شرایط اقتصادی کنونی نمی‌توان از سیاست‌های دستوری برای کنترل قیمت استفاده کرد و باید پکیج مناسبی را برای کنترل تورم در نظر گرفت اما در مجموع اثر تثبیت نرخ دلار نیما بر بازار سهام موقتی خواهد بود.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: با توجه به سخنان اخیر رئیس بانک مرکزی مبنی بر پیروی از شورای پول و اعتبار در تعیین نرخ بهره به نظر می‌رسد افزایش نرخ بهره به ارقام بالاتر از ۲۳ درصد در دسترس نیست و ریسکی از این ناحیه بورس تهران را تهدید نمی‌کند. از سوی دیگر تصویب قریب‌الوقوع طرح مالیات بر عایدی سرمایه که بورس و سپرده را مستثنی کرده است، پتانسیل‌های بورس را برای رشد افزایش می‌دهد.
ساسانی در رابطه با ارزندگی کلیت بازار سهام عنوان کرد: گزارش‌های ماهانه حاکی از آن است که شرکت‌ها فروش‌های خوبی را ثبت کرده‌اند و باید در انتظار گزارشات فصلی بود که در صورت ثبت عملکرد خوب احتمالی از سمت شرکت‌ها با توجه به نسبت P/E پایین در بسیاری از نمادها می‌تواند ریسک بورس را برای سرمایه‌گذاری کاهش دهد و به نظر می‌رسد به تعداد کافی نماد ارزنده در بازار سهام در دسترس سرمایه‌گذاران وجود دارد.