شهرخبر

صدور کیفرخواست برای ۹ قاچاقچی دارو و ارز

کدخبر: ۵۴۵۷۵۱
دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور کیفرخواست برای ۹ نفر از اخلالگران نظام اقتصادی کشور به اتهام قاچاق دارو و ارز، احتکار داروهای کمیاب و توزیع داروهای تقلبی وغیرمجاز خبر داد.
صدور کیفرخواست برای ۹ قاچاقچی دارو و ارز

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، علی صالحی با اشاره به پایان تحقیقات قضایی دادسرای جرایم اقتصادی تهران در زمینه اتهامات اعضای یک باند ۹ نفره جرایم دارویی، اظهار داشت: این پرونده زیرمجموعه یک پرونده دیگر با عنوان کلاهبرداری شبکه‌ای و سایر جرایم است که با توجه به سازمان یافته بودن جرایم از پرونده اصلی منفک و به صورت جداگانه مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی در تشریح نحوه قاچاق سازمان یافته ارز دولتی به بهانه واردات دارو توسط اعضای این گروه، افزود: اعضای این باند در یک فقره از جرایم ارتکابی بیش از ۹ میلیون و ۲۲۳ هزار و ۱۰۰ یورو، ۲ میلیون و ۹۹ هزار و ۴۱۲ درهم امارات و ۷۳ میلیون و ۱۸۶ هزار و ۹۴۸ روپیه هند ارز دولتی را به بهانه واردات داروهای فوریتی، تک نسخه‌ای و داروهای مورد نیاز جانبازان از طریق بانک رفاه و بانک تجارت دریافت و بدون رفع تعهدات به خارج از کشور قاچاق کرده‌اند.

دادستان تهران اضافه کرد: اعضای این شبکه ۴۵۱ هزار قلم داروی انسولین، حدود ۵۸۰ هزار قرص سلسپت، ۵۹۹ قوطی داروی اندوکسان و مبالغ قابل توجهی از سایر اقلام دارویی خاص، فوریتی و کمیاب را احتکار کرده‌اند.

وی افزود: یکی از شرکت‌های دارویی وابسته به این گروه که فاقد مجوز وزارت بهداشت و شرایط لازم برای نگهداری از داروی انسولین است؛ این داروی خاص و مورد نیاز بیماران دیابتی را در شرایطی غیراستاندارد نگهداری و به بازار عرضه می‌کرد.

صالحی با اشاره به قاچاق ۲ میلیون و ۱۲۷ هزار و ۶۰۰ عدد قرص مولتی ویتامین دورتامینا در این پرونده، گفت: این دارو به تشخیص وزارت بهداشت به علت نقایص و ضررهای بالقوه باید از بازار جمع آوری می‌شده است اما با وجود فراخوان وزارت بهداشت، توسط اعضای این باند همچنان نگهداری و توزیع می‌شد.

دادستان تهران تصریح کرد: ۲ نفر از اعضای این باند که شغلشان ترخیص کار گمرک است به مشارکت در دریافت رشوه به مبلغ سه میلیارد تومان به صورت دلار و سکه متهم هستند و یکی دیگر از متهمان که دکتر داروساز است ۱۶ هزار یورو و ۵۰۰ میلیون تومان رشوه گرفته است.