شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#کالاهای اساسی#قیمت#افزایش قیمت#وزارت

غافلگیری مصری ها از افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی

غافلگیری مصری ها از افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی

مصری ها سال ۲۰۲۳ را در حالی آغاز کردند که وزارت بازرگانی این کشور تصمیم به افزایش قیمت کالاهای اساسی گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از عربی ۲۱، مصری ها سال ۲۰۲۳ را در حالی آغاز کردند که وزارت بازرگانی این کشور تصمیم به افزایش قیمت کالاهای اساسی گرفت.

بر اساس این گزارش، مردم مصر در حالی از سال جدید میلادی استقبال می کنند که شاهد افزایش شدید قیمت کالاهای اساسی و کالاهایی نظیر روغن، شکر، برنج و آرد هستند.

قیمت این کالاها توسط وزارت بازرگانی مصر بین ۲۰ تا ۸۰ درصد افزایش یافته است.

به این ترتیب از سال ۲۰۱۷ میلادی تاکنون، قیمت برخی مواد اساسی نظیر آرد، برنج و روغن ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که شهروندان این کشور از کاهش ارزش یارانه کالاهای اساسی همواره گله مندهستند.

مصر کشوری با بیش از ۱۰۳ میلیون نفر جمعیت است که ارز خارجی مورد نیاز برای خرید اقلام ضروری مانند غلات و سوخت در آن رو به اتمام است. برای حفظ دلار، دولت واردات را محدود کرده است که به معنای کاهش خودروهای نو و همچنین پوشاک است. نزدیک به یک‌سوم مصری‌ها در فقر زندگی می‌کنند، میلیون‌ها نفر از شرایط بد زندگی رنج می‌برند و دشواری مشکلات اقتصادی فراتر از خرید لباس و تهیه غذا از رستوران‌هاست. پس از یک دهه اعتراضات و آشفتگی سیاسی که پرجمعیت‌ترین کشور خاورمیانه را به لرزه درآورد، اقتصاد در این کشور همچنان وخیم است و هر بار ضربات تازه‌ای می‌خورد. برای چندین دهه، اکثر مصری‌ها برای تامین کالاهای اساسی به دولت متکی بوده‌اند، اما این قرارداد اجتماعی به دلیل تاثیر جنگ روسیه در اوکراین نیز تحت فشار است.

مصر به دنبال وام‌هایی برای پرداخت یارانه‌های دولتی غلات وارداتی نان است و با کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت مصرف‌کننده دست‌وپنجه نرم می‌کند. تهدید ناامنی غذایی در کشوری که بزرگ‌ترین واردکننده گندم در جهان است و ۸۰ درصد این گندم از منطقه جنگ‌زده دریای سیاه می‌آید، نگرانی‌های عمده‌ای را برانگیخته است.