شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#تهران#بانک مرکزی#بورس#بورس تهران

حاتم‌بخشی از جیب سهامداران بورس؟

همراه با قاسم آزاد کارشناس بازار سرمایه
حاتم‌بخشی از جیب سهامداران بورس؟

مطابق انتظارات، بورس تهران روزگذشته در واکنش به صحبت‌های اخیر رئیس جدید بانک مرکزی در رابطه با سیاست‌های پولی پیش رو، با فشار عرضه‌ای مواجه شد که در آن فروشندگان قدرت بالایی داشتند و از ابتدای شروع معاملات، شاخص بورس را با کاهش نسبتا زیادی مواجه کردند. در پایان روز کاری گذشته بورس، شاخص کل با کاهش ۳.۴۵ درصدی همراه شد تا بار دیگر کانال ۱.۶ میلیون واحدی از دست برود و به فاصله تنها یک روز کاری، بازار سهام دو چهره کاملا متفاوت را از خود به نمایش بگذارد. شاخص هم‌وزن نیز دیروز روندی کاهش به خود گرفت اما افت کمتری نسبت به نماگر اصلی بازار داشت و ۲.۴۳ درصد از ارتفاع خود را از دست داد.

ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم با احتساب معاملات صورت گرفته در صندوق‌های سهامی به ۱۰۰۵۴ میلیارد تومان رسید که عدد مطلوبی محسوب می‌شود. از این میان شاهد خروج پول سنگین ۹۴۶ میلیارد تومانی از گردونه معاملات سهام بودیم. این در حالی بود که حدود ۳۰۰ میلیارد تومان هم از صندوق‌های درآمد ثابت و مختلط خروج پول اتفاق افتاد و به نظر می‌رسد که پول‌ها در بازار سرمایه مقصد و بازار دیگری را انتخاب کرده‌اند.

در بخش اول برنامه شمارش معکوس یکشنبه میزبان قاسم آزاد، کارشناس بازار سرمایه بودیم و به بررسی  شوک وارد شده به بورس تهران، تحت تاثیر سیاست‌های تثبیتی نرخ دلار نیما توسط بانک مرکزی پرداختیم. در ادامه وضعیت صنایع مختلف شرایط فعلی و چشم‌انداز
آتی بازار سرمایه بررسی شد. در پایان نیز نکاتی در رابطه با سیاست افزایش نرخ بهره جهت کنترل تورم و اثرات آن بر کلیت بازار سهام ارائه شد.

در بخش دوم برنامه نیز همراه با مهدیه علیجانی، کارشناس بازار سرمایه، آخرین تحولات و آمار معاملات بورس کالا در هفته گذشته مورد بررسی قرار گرفت.