شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اوکراین#روسیه#برزیل#مراسم تحلیف

داسیلوا: برزیل خواهان پایان جنگ اوکراین است

داسیلوا: برزیل خواهان پایان جنگ اوکراین است

ایرنا نوشت: «لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا» رئیس‌جمهوری منتخب برزیل در دیدار با نمایندگان روسیه و اوکراین پیش از مراسم تحلیف خود، خواستار پایان دادن به جنگ میان دو کشور شد.

 لولا داسیلوا که قرار است روز یکشنبه (به وقت محلی) به عنوان رئیس‌جمهوری جدید برزیل سوگند یاد کند، در پیامی در صفحه توییتر خود اعلام کرد که به طور جداگانه با والنتینا ماتویِنکو رئیس شورای فدراسیون روسیه و یولیا سویریدِنکو معاون نخست‌وزیر اوکراین دیدار کرده است.

بر اساس تصاویری که توسط این رهبر چپگرا منتشر شده است، نمایندگان روسیه و اوکراین به منظور شرکت در مراسم تحلیف داسیلوا در برزیل به سر می‌برند و با مائورو ویِرا وزیر امور خارجه آینده این کشور نیز دیدار کردند.

طبق پیام لولا داسیلوا، وی به نماینده روسیه گفته است که برزیل خواهان صلح و یافتن زمینه مشترک برای پایان دادن به مناقشه است.

او اطمینان داد که سویریدنکو گزارشی از وضعیت کشورش (اوکراین) برای او آورده است.

لولا که اوایل ماه جاری میلادی (دسامبر) با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در مورد روابط دوجانبه صحبت کرد، گفت: ما در برزیل، سنت دفاع از یکپارچگی ملت‌ها را داریم و با هر کسی که بتوانیم برای صلح صحبت می‌کنیم.

پس از چهار سال ریاست جمهوری ژائیر بولسونارو و عملکرد ضعیف او در حوزه محیط زیست و حمله‌های مداوم این سیاستمدار راست افراطی به نظام انتخاباتی کشورش، لولا داسیلوا از زمان پیروزی در انتخابات بارها تاکید کرده است که برزیل به صحنه جهانی بازگشته است.

انتظار می‌رود لولا داسیلوا در اوایل دوره ریاست جمهوری خود به ایالات متحده، چین و آرژانتین سفر کند. در همین حال، منابعی به رویترز گفتند که اولاف شولتس، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه احتمالا در ماه ژانویه (دی- بهمن) با او در برازیلیا (پایتخت برزیل) دیدار کنند.

311311