افزایش دو برابری سود شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا از زمان جنگ اوکراین

مجله آمریکایی «فارین پالیسی» گزارش داد فروش تسلیحات آمریکایی به کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۲۲ به لحاظ تعداد و ارزش تقریباً دو برابر شده است.

طبق این گزارش، در حالی که درگیری در اوکراین ذخایر نظامی اروپا را خالی کرده، تاجران اصلی سلاح آمریکا همگی شاهد افزایش سرسام آور قیمت سهام خود هستند. 

این رسانه آمریکایی به نقل از تحلیلی با استناد به ارقام پنتاگون اعلام کرد دولت آمریکا ۱۴ فروش عمده تسلیحات به اعضای ناتو را در سال ۲۰۲۱ تایید کرد که مجموع آن حدود ۱۵.۵ میلیارد دلار می‌شود. تا پایان سال ۲۰۲۲ واشنگتن ۲۴ مورد فروش تسلیحات به ارزش تقریبی ۲۸ میلیارد دلار را تایید کرده بود. 

به نوشته راشا تودی، گرچه برخی از این قراردادها سال‌ها قبل مذاکره شده بود، عملیات نظامی روسیه در اوکراین اعضای ناتو را به تلاش برای افزایش هزینه‌های نظامی خود و جایگزینی خودروها، تسلیحات و مهمات اهدایی به ارتش اوکراین واداشته است. 

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای و اعتراف مقام‌های ارشد، در میانه تعجیل برای تسلیح اوکراین، ذخایر تسلیحاتی اروپا و آمریکا رو به اتمام است. علاوه بر تسلیحاتی که آمریکا به متحدانش فروخته، ایالات متحده از فوریه، بیش از ۱۰ میلیارد دلار کمک نظامی و اقتصادی به اوکراین اختصاص داده و از ۲۱ دسامبر تسلیحاتی به ارزش تقریبی ۲۱ میلیارد دلار به اوکراین منتقل شده است. 

فشار بی‌سابقه بر ذخایر آمریکا، به طور مثال واشنگتن تا سپتامبر موشک‌های جاولین به ارزش یک دهه را به کی‌یف داده بود، منجر به سودهای بی‌سابقه برای صنعت تسلیحات این کشور شده است. چهار پیمانکار بزرگ دفاعی آمریکا همگی سال را در حالی پایان می‌برند که سهامشان در بالاترین سطح یا نزدیک به آن قرار دارد. 

افزایش دو برابری سود شرکت‌های تسلیحاتی آمریکا از زمان جنگ اوکراین

قیمت سهام لاکهید مارتین در حال حاضر نسبت به همین زمان در سال گذشته، ۳۷ درصد افزایش یافته است. بوئینگ که سهامش از آغاز همه‌گیری کرونا و توقف پروازها در سراسر جهان به شدت آسیب دیده بود، در پی درگیری در اوکراین تقویت شده و اکنون تقریباً در جایی که یک سال پیش بود، قرار گرفته است. ریتون در سال جاری شاهد افزایش ۱۷ درصدی قیمت سهام خود بوده و ارزش جنرال داینامیکس ۱۸ دصد افزایش داشته است. 

به گزارش راشا تودی، موفقیت این شرکت‌ها به قدری با تقاضا برای تسلیحات در اوکراین در هم تنیده که اوایل ماه تعدای از آن‌ها حامی مالی مراسمی در سفارت اوکراین در واشنگتن شدند و درج لوگوی‌شان روی دعوتنامه‌ها جنجالی شد. 

آمریکا و متحدانش از آغاز جنگ اوکراین در حال ارائه انواع حمایت‌های نظامی، اقتصادی و اطلاعاتی به اوکراین هستند و طی هفته‌های اخیر کمک تسلیحاتی به کی‌‎یف را شدت داده‌اند. دولت جو بایدن رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا همچنین در نظر دارد که به زودی سامانه پدافندی «پاتریوت» را به اوکراین بفروشد.

وعده آمریکا به اوکراین برای ارسال پاتریوت، واکنش تند مقام‌های مسکو را به دنبال داشته و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه غرب به‌دنبال تجزیه این کشور است، گفت، ۱۰۰ درصد اطمینان دارد روسیه موشک‌های آمریکایی را در اوکراین نابود می‌کند.