شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اوکراین

تبادل اسرای نظامی بین روسیه و اوکراین درآستانه سال ۲۰۲۳

تبادل اسرای نظامی بین روسیه و اوکراین درآستانه سال 2023

روسیه و اوکراین در آستانه سال نوی میلادی بیش از ۲۰۰ نظامی اسیر را آزاد کردند.

به گزارش مشرق، روسیه و اوکراین روز شنبه در آستانه سال نوی میلادی اعلام کردند که بیش از ۲۰۰ نظامی اسیر را آزاد کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» این تازه‌ترین تبادل اسرا بین دو طرف در درگیری در ۱۰ ماهه گذشته است. وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ۸۲ نظامی روس توسط اوکراین آزاد شده‌اند، در حالی که «آندری یرماک» مقام ارشد نظامی اوکراین گفت که روسیه ۱۴۰ پرسنل اوکراینی را تحویل داده است.

یرماک گفت که برخی از ۱۳۲ مرد و ۸ زن اوکراینی که آزاد شده‌اند مجروح بوده یا برای دفاع از شهر بندری «ماریوپول» جنگیدند.

بر اساس این گزارش، علیرغم شکست کامل مذاکرات دیپلماتیک گسترده‌تر بین مسکو و کی‌یف، دو طرف در چند دور مبادله زندانیان صدها نظامی اسیر را مبادله کرده‌اند.

این در حالی است که مسئولان ارشد غربی و در راس آنها آمریکایی‌ها از زمان آغاز این جنگ در تاریخ ششم فوریه ۲۰۲۲ (پنجم اسفندماه ۱۴۰۰) در حال ارائه حمایت‌های همه جانبه تسلیحاتی، مالی و اطلاعاتی به اوکراین هستند و همزمان به تشدید فشارهای بی‌سابقه علیه روسیه روی آورده‌اند.

در رویدادی دیگر، منابع رسانه‌ای خبر دادند که آژیر حملات هوایی روز شنبه در مناطق مختلف اوکراین به صدا درآمده و مقام‌های اوکراینی با هشدار درباره حملات موشکی روسیه از شهروندان اوکراینی خواسته‌اند به پناهگاه‌ها بروند.

طبق گزارش رسانه‌ها، دستکم ۱۰ انفجار در «کی‌یف» پایتخت اوکراین به وقوع پیوسته و «ویتالی کلیچکو» شهردار کی‌یف رجوع ساکنان پایتخت به پناهگاه‌ها را خواستار شده است.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در آستانه سال نوی میلادی طی پیامی خطاب به نظامیان ارتش روسیه اعلام کرد که پیروزی این کشور یک موضوع اجتناب ناپذیر است.