شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#رونالدو#فوتبال#کریستیانو رونالدو

داستان سقوط کریستیانو رونالدو

داستان سقوط کریستیانو رونالدو

احتمالا تمام هواداران فوتبال این روزها یک سوال دارند، چرا و چه طور کریستیانو رونالدو به یک باره سقوط کرد؟

ریحانه اسکندری: عجیب اما واقعی، پس از گمانه‌زنی ها، شایعه ها، تکذیب ها و حواشی، در نهایت کریستیانو رونالدو، ابرستاره تاریخ فوتبال با قرادادی ۲ سال و نیم و قیمتی برابر با ۵۰۰ میلیون یورو راهی النصر عربستان شد.

شاید تا دیشب، هیچکدام از عاشقان رونالدو، یا حتی فوتبال نمی خواستند این انتقال عجیب و غریب را باور کنند، اما اتفاق افتاد و گران ترین و عجیب ترین قرارداد تاریخ فوتبال بسته شد.

اما واقعا چه شد؟ کریستیانو رونالدو، ستاره پرتغالی چه طور از تمام رکوردها، افتخارات و گل های اعجاب‌انگیزش عبور کرد و به النصر عربستان رسید؟ بی شک او تا آخرین لحظه منتظر پیشنهادی از تیم های اروپایی بوده است و قطعا انتخابی جز لیگ عربستان برایش نمانده است. در یک سال گذشته شاید همه چیز در زندگی حرفه ای رونالدو به یک باره تغییر کرد. از جنگ و دعواها در منچستر یونایتد گرفته تا مصاحبه جنجالی علیه تن‌هاخ و مدیران این باشگاه و در نهایت نیمکت نشینی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر.

بعد از جدایی رونالدو از رئال مادرید در سال ۲۰۱۸، آرام آرام روند فوتبالی او تغییر کرد. علی رغم تلاش ها برای ماندن در رئال مادرید رونالدو با قراردادی ۱۲۰ میلیون یورویی که در همان زمان نجومی به حساب می‌آمد راهی یوونتوس شد. نمی توان گفت حضور ۴ ساله رونالدو در یوونتوس برای این ابرستاره خوب نبود چرا که او باز هم رکورد می زد و جوایز را درو می کرد، اما خبری از کریستیانوی رئال مادرید نبود.

رونالدو در سال ۲۰۲۱ با صحبت هایی که با فرگوسن و هم تیمی های قدیمی اش در این تیم انجام داد راهی منچستر یونایتد شد، تیمی که روزی در اوج جوانی برای اولین بار پیراهن شماره ۷ را برای رونالدو کرد، رونالدو با کوله باری از خاطرات خوش کنار فرگوسن دوباره با منچستریونایتد قرارداد بست اما همه چیز خیلی عجیب پیش رفت.

داستان سقوط کریستیانو رونالدو

در ۱۱ سپتامبر، رونالدو اولین بازی خود را در بازگشت دوباره به اولدترافورد انجام داد و دو گل اولش را در پیروزی ۴–۱ مقابل نیوکاسل به ثمر رساند، در ۲۹ سپتامبر، او در پیروزی ۲–۱ یونایتد در خانه مقابل ویارئال در لیگ قهرمانان اروپا، یک گل در آخرین لحظات به ثمر رساند و از کاسیاس به عنوان بازیکنی که بیشترین حضور در این رقابت‌ها را داشت، پیشی گرفت. در ۲۳ نوامبر، رونالدو پس از زدن گل نخست پیروزی ۲–۰ یونایتد در خارج از خانه مقابل ویارئال، اولین بازیکنی شد که در پنج بازی متوالی لیگ قهرمانان اروپا برای یک باشگاه انگلیسی گلزنی کرد و شش گل او در این مرحله برای صعود یونایتد به مرحله یک‌هشتم نهایی به عنوان تیم اول گروه بسیار مهم بود. در ۲ دسامبر، رونالدو دو گل در برد ۳–۲ خانگی در لیگ مقابل آرسنال به ثمر رساند که باعث شد او از هشتصدمین گل دوران حرفه ای خود عبور کند. تا این جا اوضاع بد پیش نرفت. اما به یک باره همه چیز عوض شد. درست از لحظه ای رالف رانگنیک به عنوان سرمربی موقت راهی منچستر شد اختلافات آغاز شد. رونالدو هم با رانگنیک و هم با بازیکنان به مشکل خورد، همه این مشکلات یک رکورد منفی برای رونالدو ثبت کرد. بدترین آمار گل زنی از سال ۲۰۱۰ تا آن روز. دو ماه بود که رونالدو گل نزده بود و روند نزولی منچستریونایتد هم ادامه داشت. هت تریک مقابل تاتنهام، عبور از رکورد ۸۰۸ گل و پایان فصل با ۲۴ گل زده برای رسیدن منچستریونایتد به لیگ قهرمانان اروپا کافی نبود. اتفاقی که باعث شد فوق ستاره پرتغالی در تابستان ساز جدایی کوک کند و خواستار جدایی از جمع شیاطین سرخ شود. او حتی در اردوهای پیش فصل هم شرکت نکرد و به دنبال ترک اولدترافورد بود ولی پافشاری تن هاخ از یک سو و نبود مشتری جدی باعث شد رونالدو در نهایت ماندگار شود. البته فوق ستاره پرتغالی بعدها مدعی شد به دلیل مشکلات خانوادگی اردوی پیش فصل را از دست داده و از رفتار منچستری ها هم دلخور بود.

همین موضوع حواشی زیادی را داشت، رونالدو در مصاحبه جنجالی که بر علیه منچستریونایتد انجام داد گفته بود که در آن زمان منچستریونایتد بدون درک شرایط سختی که او درش قرار داشته اعتقاد داشته او عامدانه تمرینات تیم را ترک کرده است. این موضوع، نقطه مهمی از دعوا و درگیری رونالدو و تن هاخ بود. تن هاخ معتقد بود منچستر به هیچ وجه قصد فروش رونالدو را ندارد اما، در شرایطی که رونالدو در تمرینات حضور نداشت مدیر برنامه های او در حال مذاکره با دیگر تیم های اروپایی بودند. پاری سن ژرمن، بایرن، چلسی و.... اما قطعا پذیرش و انتقال مهاجمی مثل رونالدو برای همه این تیم ها در آن شرایط غیر ممکن بود. چه تیمی در آن زمان می توانست از پس هزینه قرارداد رونالدو بر بیاید؟

اوج حواشی رونالدو به بازی با تاتنهام برمی گردد که پیش از اتمام بازی زمین را ترک کرد و تن هاخ تصمیم گرفت او را اخراج کند. ماجرا دیگر کلافه کننده شده بود. هواداران منچستریونایتد از رونالدو کلافه بودند، تن هاخ دیگر بدون هیچ تعارفی نسبت به رونالدو و رفتارش ابراز نارضایتی می کرد و رونالدو هم با شرایط کنار نمی آمد. رونالدو و مدیر برنامه هایش در تلاش برای انتقال به تیم دیگری بودند اما هیچ موفقیتی به دست نمی آمد. در نهایت رونالدو کمی پیش از جام جهانی قطر آن مصاحبه جنجالی با پریس مورگان را انجام داد و گفت احساس می کند به او خیانت شده است. او با تمام وجود نسبت به حضورش و اتفاقاتی که در منچستریونایتد برایش افتاده بود ابراز ناراحتی کرد و شرایط این باشگاه را بسیار بد دانست. او معتقد بود باشگاه دیگر مثل قبل روال پیشرفت را طی نمی کند و حتی مدعی بود فرگوسن هم با او هم نظر است.

در همان روزهای اول جام جهانی خبر رسید که رونالدو و باشگاه منچستریونایتد به صورت توافقی قرارداد را فسخ کرده اند و بله، کریستیانو رونالدو تبدیل به تنها بازیکن بدون باشگاه جام جهانی شد. در بازی اول تیم ملی پرتغال در جام جهانی رونالدو گل زنی کرد اما در دو بازی آخر این فوق ستاره نیمکت نشین شد.

گریه های رونالدو بعد از شکست تیم ملی پرتغال مقابل مراکش و حذف از جام جهانی، چیزی بود که هیچ طرفداری دلش نمی خواست ببیند. بازیکنی که ۱۶ سال در بهترین و بالاترین سطح فوتبال جهان بازی کرد، حالا با این چهره با آخری جام جهانیش خداحافظی می کند.

یک روند عجیب و غریب که در یک سال اخیر اوج گرفت و از یک ابرستاره چیزی را ساخت که برای خیلی ها ناشناخته است. در هر صورت، زندگی حرفه ای رونالدو که از نظر خیلی ها تمام شده است تا دو سال و نیم دیگر در عربستان و لیگ این کشور آسیایی سپری می شود. در جایی که شاید فرسنگ ها از آرزو های او برای پایان دوران حرفه ایش دورتر باشد.

شاید بخش زیادی از این اتفاقاتی که برای رونالدو افتاده است مربوط به حواشی است. می توان گفت تمام یک سال حضور رونالدو او در منچستر به سر و صدا و درگیری گذشت. مصدومیت، بدنی که دیگر مثل سابق نبود و سرعتی که کم تر و کم تر می شد. شاید پذیرش این موضوع خیلی سخت باشد که او امروز 37 ساله است و نمی تواند مثل سابق باشد، اما آن چیزی که دیگر در چشمان او دیده نمی شود، شور دویدن است. کریستیانو رونالدو دیگر مثل قبل با توپ یکه تازی نمی کند، سخت است این روزها را پایان او دانست، اما این ابرستاره پرتغالی در یک فرایند عجیب و غریب که متشکل از علت های فراوانی بود به یک بار سقوط کرد.

شاید کمتر کسی این حدس را داشته باشد که رونالدو به روزهای طلایی خود برگردد، اما باید دید سرانجام این دو سال پوشیدن پیراهن النصر برای کریستیانو رونالدو چه خواهد بود؟

داستان سقوط کریستیانو رونالدو

  • ۲۵۱۲۵۴