شهر خبر

روسیه تولید بمب‌افکن‌های راهبردی را توسعه می‌دهد

روسیه تولید بمب‌افکن‌های راهبردی را توسعه می‌دهد

ایرنا نوشت: سرگئی چمزوف رئیس شرکت دولتی فناوری روسیه "روستک" روز جمعه گفت که این شرکت برای افزایش تولید هواپیمای بمب افکن راهبردی توپولوف تی یو - ۱۶۰ ام دارای توانایی حمل موشک با کلاهک هسته ای، در سال های آینده آمادگی دارد.

به گزارش خبرگزاری تاس؛ دفتر رسانه ای شرکت یونایتد ایرکرافت وابسته به روستک به نقل از چمزوف افزود: بهبود عملیاتی این هواپیمای بمب افکن راهبردی و از سرگیری تولید آن با تجهیز به دستگاه های تازه رادیو - الکترونیک، موتور جدید و سامانه های دیگر، به عنوان پایه اصلی زرادخانه هسته ای روسیه، در اولویت قرار دارد.

این رسانه افزود که ۲ فروند هواپیمای بمب افکن تی یو ۱۶۰-ام دیگر وارد مرحله آزمایش پروازی شده است.

تی یو ۱۶- ام که در ناتو به نام "بلک جک" شناخته شده و گونه بهبود یافته تی یو - ۱۶۰ است که در دوره اتحاد شوروی برای رویارویی با هواپیمای بمب افکن راکول بی - ۱ لنسر در ایالات متحده ساخته شد، در میان خلبان به "قوی سفید" معروف است.

این هواپیما به همراه بمب افکن تی یو -۹۵ ام، بخش های اصلی هوانوردی دوربرد نیروی هوافضای روسیه را تشکیل می دهند. تی یو - ۱۶۰ ام بزرگترین هواپیمای مافوق صوت در تاریخ هوانوردی نظامی و سنگین ترین هواپیمای نظامی با توانایی حمل موشک های کروز دارای کلاهک هسته ای به شمار می رود.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در آوریل ۲۰۱۵ با توجه به نیاز به ساخت هواپیمای تهاجمی نسل آینده کاملا جدید، دستور ازسرگیری تولید گونه بهبود یافته بمب افکن تی یو -۱۶۰ را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک؛ همزمان با ادامه جنگ اوکراین و ادامه فشارهای غرب بر روسیه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز جمعه با شی جینپینگ همتای چینی خود به صورت مجازی ملاقات کرد و ضمن دعوت رسمی از وی برای سفر به مسکو، گفت همکاری و تعامل میان دو کشور در حوزه نظامی درحال تقویت است.

همچنین روسای جمهوری دو کشور در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای که اواخر شهریور ماه سال جاری در شهر سمرقند ازبکستان برگزار شد، با یکدیگر ملاقات کردند. ملاقات دیگر سران روسیه و چین هنگام سفر پوتین به پکن حین برگزاری المپیک زمستانی سال گذشته به میزبانی چین انجام شد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین از افزایش میزان صادرات گاز روسیه به چین در سال جدید میلادی خبر داد و با بیان اینکه برغم کارشکنی های برخی دولت های غربی ، روابط روسیه و چین رو به گسترش است، گفت: هدف دو کشور برای رسیدن به حجم مبادلات تجاری ۲۰۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۴، به زودی محقق می شود و کاملا در دسترس است. روسیه یکی از صادر کنندگان عمده نفت به چین است و سال آینده صادرات گاز روسیه به چین نیز افزایش می یابد.

۳۱۱۳۱۱