شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#چین#پوتین

دعوت رسمی پوتین از چین/ تعامل نظامی روسیه و چین درحال تقویت است

همزمان با ادامه جنگ اوکراین و ادامه فشارهای غرب بر روسیه، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه امروز و ساعتی پیش با شی جینپینگ همتای چینی خود به صورت مجازی ملاقات کرد و ضمن دعوت رسمی از وی برای سفر به مسکو، گفت همکاری و تعامل میان دو کشور در حوزه نظامی درحال تقویت است.

جهان

به گزارش تازه‌نیوز، تارنمای خبرگزاری اسپوتنیک روسیه تصاویر کوتاهی از این ملاقات مجازی را پخش کرد.

به نقل از ایرنا، این ملاقات همزمان با شروع سال نو میلادی و نیز در آستانه برگزاری یکی دیگر از جلسات مهم حزب کمونیست چین به رهبری شی جین پینگ برگزار شده است. قرار است در آینده نزدیک ، حزب کمونیست چین رسما دوره جدید ریاست جمهوری شی جین پینگ را اعلام کند.

حدود ۱۰ روز قبل نیز دیمیتری مدودف معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه به چین سفر کرده بود و ملاقاتی هم با شی جینپینگ رئیس جمهوری چین انجام داد. در آن ملاقات، مدودف پیام پوتین را به رئیس جمهوری چین تقدیم کرد؛ پیام و سفری که حکایت از افزایش بی سابقه همکاری های عملی و گفت و گوهای سیاسی میان چین و روسیه داشت.

همچنین روسای جمهوری دو کشور در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای که اواخر شهریور ماه سال جاری در شهر سمرقند ازبکستان برگزار شد، با یکدیگر ملاقات کردند. ملاقات دیگر سران روسیه و چین هنگام سفر پوتین به پکن حین برگزاری المپیک زمستانی سال گذشته به میزبانی چین انجام شد.

پوتین در بخشی از این ملاقات مجازی خطاب به همتای چینی خود گفت: تردید ندارم که به زودی فرصت ملاقات حضور با جنابعالی فراهم خواهد شد. دوست عزیز من و رئیس محترم حزب حاکم چین، ما در بهار امسال منتظر سفر رسمی جنابعالی به مسکو خواهیم بود.

پوتین افزود که سفر رئیس جمهوری چین به روسیه ، قدرت روابط چین و روسیه در زمینه های کلیدی را به جهان نشان خواهد داد و مهم ترین رویداد روابط دو کشور در سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

پوتین گفت: همکاری میان روسیه و چین در همه زمینه ها به عنوان یک عامل و فاکتور ثبات ساز در سطح بین المللی درحال افزایش است.

رئیس  جمهوری روسیه همچنین از افزایش میزان صادرات گاز روسیه به چین در سال جدید میلادی خبر داد.

پوتین با بیان اینکه برغم کارشکنی های برخی دولت های غربی ، روابط روسیه و چین رو به گسترش است، گفت: هدف دو کشور برای رسیدن به حجم مبادلات تجاری 200 میلیارد دلار در سال 2024، به زودی محقق می شود و کاملا در دسترس است. روسیه یکی از صادر کنندگان عمده نفت به چین است و سال آینده صادرات گاز روسیه به چین نیز افزایش می یابد.

شی جینپینگ رئیس جمهوری چین نیز در بخشی از سخنانش در این ملاقات گفت روابط و تعامل میان روسیه و چین در سطح گسترده ای رو به افزایش است.

رئیس جمهوری چین همچنین تاکید کرد که کشورش آماده توسعه همکاری راهبردی با روسیه است.