شهر خبر

زمستان سخت برای اروپا یا ایران؟/ قیمت گاز در قاره سبز کاهش یافت

قیمت گاز، بدون احتساب نرخ تورم، به‌میزان پیش از شروع تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ رسید.

زمستان سخت برای اروپا یا ایران؟/ قیمت گاز در قاره سبز کاهش یافت
اعتمادآنلاین |

با وجود ادامه جنگ در اوکراین و شروع فصل سرما در کشورهای مختلف اروپایی، بهای گاز طبیعی در اروپا همچنان رو به‌کاهش است.

به گزارش ایندیپندت، داده‌های اقتصادی نشان می‌دهد بهای متوسط گاز طبیعی در کشورهای مختلف اروپا روز چهارشنبه ۲۸ دسامبر، به ۷۶.۷۸ یورو در هر مگاوات ساعت رسید. قیمت گاز، بدون احتساب نرخ تورم، به‌میزان پیش از شروع تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ رسید.

کاهش بهای گاز طبیعی در اروپا، خبر خوبی برای دولت‌های روسیه و ایران نیست. مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی ایران، پیشتر تهدید کرده بودند که در صورت ادامه تحریم‌ها و فشارهای کشورهای اروپایی، این کشورها «زمستان سختی» خواهند داشت.

حالا نه‌تنها قیمت گاز طبیعی در کشورهای مختلف اروپایی کاهش یافته است و دولت‌های اروپایی به‌سرعت در حال تکمیل ذخایرند، بلکه در خود ایران، مقام‌های جمهوری اسلامی برای تامین حداقل نیاز شهروندان و مراکز صنعتی و تجاری به‌طور جدی به مشکل برخورده‌اند.

ظرف هفته‌های گذشته، گزارش‌های پرشماری از شهرهای کوچک و بزرگ ایران منتشر شده که نشان می‌دهد به‌واسطه کمبود گاز، مراکز مختلف صنعتی، تجاری، آموزشی و حتی اداره‌های دولتی تعطیل شده‌‌اند.

برای مثال، استانداری یزد اعلام کرده است تا اطلاع ثانوی، برای کاهش مصرف گاز، تمامی مدارس این شهر روزهای پنج‌شنبه تعطیل خواهد بود و سایر مراکز دولتی نیز نیمه‌تعطیل کار می‌کنند و تنها بانک‌های شهر بازند.