شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#صدا و سیما

تجلیل از یک استاد خاص دانشگاه و فیلم‌سازی در دانشگاه صدا و سیما

تجلیل از یک استاد خاص دانشگاه و فیلم‌سازی در دانشگاه صدا و سیما

دانشگاه صدا و سیما دوشنبۀ هفتۀ جاری به مناسب هفتۀ پژوهش، مراسمی جهت بزرگداشت مقام اساتیدی بزرگی همچون احمدرضا معتمدی که شرح این مراسم را در ادامه می‌خوانید.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ روز دوشنبۀ هفتۀ جاری دانشگاه صداوسیما میزبان چهره‌های قدیمی و جدید دانشگاه در عرصۀ علم و دانش بنیاد، استادان که برخی در گذشته فعالیت علمی و پژوهشی جدی در دانشگاه داشتند و گروهی دیگر امروز پرچم فعالیت‌های علمی رسانۀ ملی ملی را برعهده دارند، البته دانشجو پژوهشگران هم در این مراسم حضوری جدی و پررنگ داشتند، رویدادی که در پایان آن برترین کنشگران علمی دانشگاه معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

روز پژوهش دانشگاه صدا و سیما

شهاب اسفندیاری، رئیس دانشگاه رسانۀ ملی در این مراسم عنوان کرد: دانشجویان دانشگاه صدا و سیما در عرصۀ پژوهش افتخار آفرینی‌های زیادی داشته‌اند، برای مثال یکی از دانشجویان ما که امروز مورد تقدیر قرار می‌گیرد، موفق به استخراج مقاله‌ای از پایان نامۀ تحصیلات تکمیلی خود شده است که در اتحادیه جهانی رادیو و تلویزیون مورد تقدیر قرار گرفت.

وی افزود: واقعیت این است که رسانه بدون پژوهش معنا ندارد، دنیای رسانه در حال تغییر است و برای جانماندن از این تغییرات سریع باید حضوری فعال در عرصه‌های پژوهشی داشت، برای مثال مدیر بی بی سی اعلام کرد که طی ده سال آینده بخش بردکست این شبکه به طور کل تعطیل می‌شود و تمام فعالیت این شبکه به فضای مجازی سپرده خواهد شد اگر ما فعالیت جدی در زمینۀ پژوهش نداشته باشیم از این تحولات آگاه نخواهیم شد. البته قرار نیست همه رسانه ها به یک شکل عمل کنند اما به هر صورت باید بررسی‌های پژوهشی انجام شود.

رئیس دانشگاه صدا و سیما تصریح کرد: باید بپذیریم که پرداختن به مسائل رسانه نیازمند مطالعات بین رشته‌ای است اما در ایران چندان به مسئله مذکور توجه نمی‌شد تا زمانی که اساتیدی مانند دکتر معتمدی که خود استاد فلسفه هستند و فرد چند رشته ای محسوب می‌شوند، پای به چنین میادینی بگذارند و مطالعاتی در این خصوص انجام دهند، شش جلد کتابی که امروز در دانشگاه رسانۀ ملی رونمایی می‌شوند، حاصل بخشی از این تلاش‌ها هستند، در این مراسم از پایان نامه های دانشجویان برتر هم تقدیر می‌شود.

اسفندیاری در پایان صحبت‌های خود از انتظار جدی مدیران ارشد رسانۀ ملی جهت نقش‌آفرینی جدی‌تر دانشگاه در عرصۀ پیوند زدن علم و رسانه صحبت کرد.

روز پژوهش دانشگاه صدا و سیما

جلیلی قائم مقام رئیس رسانۀ ملی در امور فرهنگی در ادامۀ این مراسم طی سخنانی عنوان کرد: خوشحالم که در این محفل حضور پیدا کردم، واقعیت این است که دربارۀ کار رسانه‌ای باید اذعان کرد که گاهی رسانه و اصحابش تا حدی دچار روزمرگی می‌شوند، اهل رسانه اگر با سرچشمه‌ها ارتباط دائمی برقرار نکنند، در معرض لغزش و سقوط خواهند بود، برای ارتقا رسانه باید نظرات افراد مختلف با افکار متفاوت شنیده شود.

وی افزود: انقلاب اسلامی را باید به مثابه بزرگترین حرکت دگراندیش بعد از رنسانس برشمرد اما حتما این نهضت مردمی اسلامی در طی سالیان نیازمند این است که در مواجهه با سایر مکاتب فکری مبانی فکری خود را بروزرسانی کند.

قائم مقام رئیس رسانۀ ملی در امور فرهنگی تصریح کرد: شما در این جلسه به درستی برنامه تقدیر از یک استاد پیشکسوت دانشگاه را مدنظر قرار دادید. دکتر احمدرضا معتمدی را بنده نخستین بار با آثار دگر اندیشانۀ سینمایی ایشان شناختم، خاطرم هست که نام ایشان را قبل از مواجهه حضوری فقط چندباری در تیتراژ فیلم‌ها دیده بودم، شاید آن زمان با توجه به مرزبندی فکری که مابین خود و اساتیدی همچون ایشان تصور می‌کردم از این مواجهه کمی متعجب شدم اما قرار نیست که ما همۀ قراردادها و مرزکشی‌های از پیش‌تعیین شده را برای همیشه بپذیریم.

مجری طرح تحول رسانۀ ملی تأکید کرد: نسل احمدرضا معتمدی ها به واقع کم‌نظیر است، آن‌ها تجربه زیسته‌ای خاص در ایران داشتند، این بزرگواران شرایط فرهنگی دورۀ پهلوی را شخصاً تجربه کردند، سال‌ها در میانه میدان برای موفقیت و اعتلای انقلاب اسلامی حضور داشتند، بعد با فراز و فرودهای انقلاب روبرو شدند و تا امروز محکم بر سر مبانی خود ایستادند و مثل برخی در لغزشگاه ها نلغزیدند یا همچون گروهی دیگر به اصحاب سکوت نپیوستند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مسئلۀ روی پای خود ایستادن و استقامت در مسیر ایجاب می‌کند که نسل جوان ما با بزرگانی همچون استاد معتمدی بیشتر دمخور باشند و معرفت آموزی کنند. شنیدم که برخی از آثار ایشان در حال ترجمه است به زعم بنده حضور بین المللی متفکران انقلاب اسلامی یک ضرورت است و امیدوارم دانشگاه صدا و سیما بتواند در این زمینه پیش قراولی کند و گام های بزرگی بردارد، انقلاب حتما باید مبانی نظری، اعتقادی و فکری خود به جهان را عرضه کند.

جلیلی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که دستکم بخشی از دانشجویان دانشگاه به غیر از رفع نیازهای فنی سازمان به سمت تقویت بیش از پیش مبانی فکری خود بروند و پیام انقلاب اسلامی را منتشر کنند.

روز پژوهش دانشگاه صدا و سیما

استادان پژوهشگر برتر دانشکده‌های دانشگاه

محمد حسن زورق، استاد پژوهشگر بازنشته برتر

احمدرضا معتمدی استاد پژوهشگر برتر دانشگاه با بیشترین امتیاز 

محسن کرمی استاد پژوهشگر برتر دانشکده دین و رسانه

سیاوش صلواتیان استاد پژوهشگر برتر دانشکده ارتباطات

علیرضا پورشکوری استاد پژوهشگر برتر دانشکده هنر‌های دیجیتال

راهیل مهدیان استاد پژوهشگر برتر دانشکده فنی و مهندسی

سید محمدمهدی موسوی مهر استاد پژوهشگر برتر گروه معارف و دروس عمومی

روز پژوهش دانشگاه صدا و سیما

پایان‌نامه‌های برتر دانشجویی

بومی‌سازی ژانر‌های سینمایی بر اساس ظرفیت‌های فرهنگی، جغرافیایی و قومی خوزستان اثر سعید سراج‌الدین میرقائد
بهبود پارامتر‌های کیفیت سرویس برای ترافیک‌های آبی در شبکه LTE اثر جواد مردان پور
تحلیل گفتمان انتقادی مناظره‌های دو نامزد انتخاباتی، رئیسی و همتی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اثر حمیدرضا رهرو
شناسایی الزامات تولید و انتشار محتوای فضای مجازی با تاکید بر سازمان صداوسینما اثر علی نجفی
واکاوی شیوه‌های تولید برنامه‌های ورزشی در تلویزیون با رویکرد تحلیلی اثر بهمن رضایی
مطالعه چگونگی کاربرد موسیقی شعر در خلق نمایشنامه‌های شاعرانه رادیویی اثر سپیده سادات کلالی‌نیا
بررسی انتقادی بازنمایی عوامل موثر بر فرزند آوری در آگهی‌های تلویزیونی با رویکرد دینی اثر سعیده سیفی
تحلیل عناصر روایت در ترسیم قرآنی حضور ابلیس در هستی اثر احمد عالم‌زاده
مکان‌یابی دوربین در مکان‌های سرپوشیده با استفاده از یادگیری ژرف اثر علی غفرانی
پیاده‌سازی الگوریتم خوشه بندی عمیق در جداسازی گفتار تک کاناله به کمک الگوریتم DFKM اثر سید نوید رشیدی

photo_2022-12-28_11-56-22

تازه‌های نشر دانشگاه صداوسیما

(فلسفه و فیلم) به انضمام فیلم نوشت ۶ اثر سینمایی (در ۶ جلد) نویسنده، احمدرضا معتمدی
«روش در نقد فیلم» نویسنده، حجت‌الاسلام دکتر سیدحمید میرخندان (مشکات)
«صدا و سیما به مثابه دانشگاه» نویسنده، رضا واعظی
«محلی‌گرایی رسانه‌ای»؛ مترجمان، علی‌اکبر رزمجو و بهنام رضاقلی‌زاده
«آنچه طراحان گرافیک متحرک باید بدانند» مترجمان، سید شعیب حسینی مقدم و علی گواهی
«گفت و گوی فرهنگی، مبانی نظری و روش‌های کاربردی» نویسندگان، خانم طاهره جهان‌پرور و آقای محمدمهدی جهان‌پرور
شماره جدید فصلنامه علمی دانشگاه «مطالعات میان رشته‌ای، ارتباطات و رسانه»
شماره جدید فصلنامه علمی دانشگاه «رسانه‌های دیداری و شنیداری»

انتهای پیام/