شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا#اتحادیه اروپا#طالبان#اشتغال

واکنش اروپا و ۱۲ کشور به قانون طالبان درباره تعلیق اشتغال زنان

واکنش اروپا و ۱۲ کشور به قانون طالبان درباره تعلیق اشتغال زنان

اتحادیه اروپا و ۱۲ کشور نسبت به اقدام طالبان در تعلیق اشتغال زنان در سازمان‌ های مردم‌ نهاد واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آناتولی، اتحادیه اروپا و ۱۲ کشور جهان به اقدام طالبان در تعلیق اشتغال زنان در سازمان‌ های محلی و بین‌ المللی مردم‌ نهاد در افغانستان واکنش نشان داده و هشدار دادند که این تصمیم بر کمک های بشردوستانه تأثیر منفی می گذارد.

نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی و وزرای خارجه ۱۲ کشور آمریکا، کانادا، استرالیا، فرانسه، آلمان، انگلستان، هلند، دانمارک، ایتالیا، نروژ، سوئیس و ژاپن در واکنش به اقدام طالبان در تعلیق اشتغال زنان در سازمان‌ های محلی و بین‌ المللی در افغانستان بیانیه مشترکی صادر کردند.

در این بیانیه ضمن ابراز نگرانی نسبت به تصمیم «نابخردانه و خطرناک» طالبان، گفته شده است با این تصمیم زندگی میلیون‌ ها نیازمند در افغانستان به خطر افتاده است.

در بیانیه فوق همچنین ضمن آنکه از طالبان خواسته شد تا از این تصمیم فورا صرف نظر کند، آمده است که در صورت عدم حضور زنان در توزیع کمک‌ های بشردوستانه، سازمان‌ های مردم‌ نهاد نمی‌ توانند نیازهای محتاجین را تامین کنند.

گفتنی است که عبدالرحمن حبیب، سخنگوی وزارت اقتصاد دولت موقت طالبان ۲۴ دسامبر اعلام کرد که استخدام زنان در سازمان‌ های محلی و بین‌ المللی مردم‌ نهاد در افغانستان تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمده است.

وزارت تحصیلات عالی طالبان ۲۰ دسامبر طی نامه‌ ای به تمام دانشگاه‌ های دولتی و خصوصی افغانستان دستور داد که زنان این کشور «تا اطلاع ثانوی» حق ادامه تحصیل در دانشگاه‌ ها را نخواهند داشت.

سازمان ملل متحد نیز پیشتر اعلام کرد که برخی از برنامه‌ های بسیار حیاتی در افغانستان به‌طور موقت متوقف شده‌ اند و هشدار داد که بسیاری از فعالیت‌ های دیگر نیز به دلیل ممنوعیت دولت تحت رهبری طالبان بر زنان امدادگر، باید متوقف شوند.

رؤسای آژانس‌ های سازمان ملل و چندین گروه امدادی در بیانیه‌ ای مشترک گفتند که مشارکت زنان در ارسال کمک قابل مذاکره نیست و باید ادامه یابد و از مقامات طالبان خواستند که تصمیمات اخیر خود را لغو کنند.

در این بیانیه آمده بود: ممنوع کردن زنان از کار بشردوستانه عواقب تهدید کننده زندگی برای همه افغان ها دارد. در حال حاضر، برخی از برنامه های حساس زمانی به دلیل کمبود کارمندان زن مجبور به توقف موقت شده اند.