شهر خبر

اضافه شدن قابلیتی بسیار جذاب به پیام رسان‌های ایرانی

اضافه شدن قابلیتی بسیار جذاب به پیام رسان‌های ایرانی

رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت در پاسخ به سوال خبرنگار برنا درباره زمان عمومی شدن کسب درآمد از سرویس‌های ایرانی ابراز امیدواری کرد که هرچه سریعتر این اتفاق بیافند

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ امیر لاجوردی، رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت در پاسخ به سوال و پیگیری خبرنگار برنا در میکروبلاگ ایرانی ویراستی از وی درباره زمان عمومی شدن سرویس کسب درآمد پیام‌رسان‌های ایرانی، گفت؛

پاسخ لاجوردی به سوال برنا

پاسخ لاجوردی به سوال برنا

 

«موضوع کسب درآمد توسط تولیدکننده محتوا در سکو‌ها (همانند پیام‌رسان‌ها) در طرح جدید مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات دیده شده. امیدواریم به زودی به تصویب شورای عالی فضای مجازی برسد و شاهد اجرای آن باشیم».

به گزارش برنا شبکه ملی اطلاعات شامل ۶لایه است که سکو یا سرویس یکی از این لایحه‌های شش گانه محسوب می‌شود. پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بخشی از این لایه هستند که حالا رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت خبر از تلاش برای عمومی شدن کسب درآمد از این لایه برای همه کاربران می‌دهد.

کسب درآمد از تولید محتوا یک مدل جذاب درآمدی است که یقینا منجر به ایجاد تحولی عظیم در کشور خواهد شد، اجرای این شیوه درآمدی کمک شایانی در راستای تحقق نهضت تولید محتوا به عنوان یکی از مطالبات جدی رهبر معظم انقلاب نیز خواهد بود.

کسب درآمد محتوایی از آنجا که مبتنی بر میزان بازدید و ترافیک تولید شده انجام می‌شود به طور قطع گامی موثر در راستای افزایش عدالت خواهد بود؛ چرا که هر شخص بر اساس توانایی خود برای جلب رضایت مخاطب درآمد کسب کرد و دیگر مسئله اعمال سلیقه از سوی صاحبان قدرت و ثروت منتفی خواهد شد به همین جهت می‌توان تحولی عظیم در عرصه محتوا را انتظار کشید.

مدل کسب درآمد از انتشار محتوا سال‌هاست که توسط پلتفرم‌های بزرگی در جهان اجرا می‌شود اما در ایران فعلا این مسئله محدود به دو سکوی آپارات و روبیکا می‌شود که حالا این دومین بار است که معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به پیگیری‌های مداوم خبرنگار برنا خبر از تلاش جدی دولت برای تحقق این مهم می‌دهد، وعده‌ای که امیدواریم به زودی محقق شود.

لاجوردی پیش‌تر دوازدهم شهریور در گفتگو با برنا دراین خصوص گفته بود: دربارۀ حوزۀ پرداخت حق تولید ترافیک پیش از این صرفاً اپراتورها مسئولیت داشتند اما اکنون طرحی در دست بررسی و اجرا قرارداد که برمبنای آن شرکت ارتباطات زیرساخت همانطور که ترافیک شبکه را خرید و فروش می‌کند، در لایۀ محتوا نیز ورود نماید تا این مسئله سامان پیدا کند.

وی درخصوص اینکه اکنون در حوزۀ پرداخت حق تولید ترافیک انحصار ایجاد شده است و صرفاً یک سکوی ایرانی فقط به دلیل اینکه ارائه دهندۀ خدمات دسترسی مسئولیت سهام آن را برعهده دارد به کاربران خود هزینه پرداخت می‌کند، توضیح داد: تلاش ما در مجموعۀ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ضابطه‌مند کردن این مسئله و برخورداری همۀ سکوها از این امکان است، دوشنبه صبح نیز جلسه‌ای به همین منظور برگزار خواهد شد تا جمع بندی‌های نهایی انجام شود و حتماً این مسئله تا آخر سال جاری عملیاتی خواهد شد.

حال به نظر می‌رسد برای برداشتن نهایی این گام بلند فقط تصویب و ابلاغ مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات باقی‌مانده است که برنا در آینده نیز به طور جدی پیگیر این مهم خواهد بود.

انتهای پیام/