شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#سیاست خارجی

مقابله با ایران به سرفصل سیاست خارجی تل‌آویو بازگشت

نتانیاهو تاکید کرده است که قصد دارد ایران را به سرفصل اصلی دستور کار دولتش تبدیل کند و انتظار می‌رود که دوران نخست‌وزیر خود را به مقابله با برنامه هسته‌ای ایران اختصاص دهد

مقابله با ایران به سرفصل سیاست خارجی تل‌آویو بازگشت
اعتمادآنلاین |

شهاب شهسواری- بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر مکلف رژیم اسراییل، امروز (پنجشنبه) با رای اعتماد از کنست رسما کار خود را آغاز می‌کند. نتانیاهو روز گذشته کلیدی‌ترین برنامه‌های دولت خود را که افراطی‌ترین دولت اسراییل از زمان تاسیس نام گرفته است، اعلام کرد.

به گزارش روزنامه اعتماد، بنیامین نتانیاهو یک روز پیش از آغاز به کار رسمی دولتش، سرفصل برنامه‌های دولت خود و همچنین متن توافقنامه‌های ائتلاف با احزاب راستگرای مذهبی را منتشر کرد. دو سرفصل اصلی برنامه‌های دولت جدید بنیامین نتانیاهو، تثبیت و توسعه شهرک‌سازی در کرانه باختری رود اردن و اصلاحات قضایی است. همچنین دولت نتانیاهو به هم‌پیمانانش برای تقویت افراطی‌گری مذهبی توسط دولت اسراییل تعهداتی داده است. گرایش‌های راست افراطی دولت جدید در اسراییل، از جمله تعهد آن برای ضمیمه‌سازی مناطق بیشتری از کرانه باختری رود اردن، نگرانی‌ها در مورد افزایش تنش در سرزمین‌های فلسطینی را افزایش داده است.

حضور سیاستمداران افراطی مانند ایتامار بن‌گویر و بزالل اسمورتیچ از حزب صهیونیسم مذهبی، نگرانی‌ها در مورد عملکرد دولت بعدی رژیم اسراییل را افزایش داده است. حضور افرادی مانند بن‌گویر، در دولت جدید که قرار است مسوولیت وزارت امنیت داخلی را بر عهده بگیرد، حتی صدای بسیاری از تندروهای اسراییلی‌ها را هم درآورده است. روز گذشته، اسحاق هرتزوگ، رییس رژیم اسراییل در دیدار با ایتامار بن‌گویر نگرانی‌های بین‌المللی و داخلی از انتصاب او به عنوان یکی از وزرای کابینه جدید را ابراز داشته و از او خواست با آرامش رفتار کرده و به تمامی اسراییلی‌ها بدون هیچ تبعیضی خدمت کند. بن‌گویر در مسوولیت‌های جدیدش برنامه‌هایی از جمله مدیریت پلیس اسراییل و همچنین برنامه‌های توسعه شهرک‌نشینی در کرانه باختری را بر عهده خواهد گرفت.

نتانیاهو در اعلام برنامه‌های دولت خود به تلاش‌هایش علیه ایران هم اشاره کرد و گفت: «دولت برای ادامه مبارزه با برنامه هسته‌ای ایران و ارتقای صلح با همه همسایگان‌مان با حفظ امنیت اسراییل و منافع تاریخی و داخلی آن تلاش خواهد کرد.»

بنیامین نتانیاهو، روز گذشته در یکی از نخستین انتصاب‌های دولت خود یک سیاستمدار تندروی ضدایرانی را به عنوان مشاور امنیت داخلی خود انتخاب کرد. تساحی هنگبی، مشاور امنیت داخلی جدید نتانیاهو، بارها در دوره تصدی مقام‌های مختلف در دولت اسراییل، ایران را به حمله نظامی تهدید کرده است. بن کاسپیت، تحلیلگر اسراییلی در مقاله‌ای برای المانیتور می‌نویسد: «نتانیاهو تاکید کرده است که قصد دارد ایران را به سرفصل اصلی دستور کار دولتش تبدیل کند و انتظار می‌رود که دوران نخست‌وزیر خود را به مقابله با جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران اختصاص دهد. در عین حال انتظار می‌رود او هر کاری از دستش بر می‌آید، انجام دهد تا عربستان سعودی را وارد فرآیند عادی‌سازی روابط مشهور به توافق‌های ابراهیم کند که از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است.»

انتشار سرفصل برنامه‌های دولت نتانیاهو

از جمله برنامه‌های اصلاحات قضایی اعلام شده توسط نتانیاهو، موضوع کاهش اختیارات دیوان عالی اسراییل برای لغو قوانین تصویب شده در کنست است. بر اساس این برنامه، باید این اختیار در اختیار کنست قرار بگیرد که قوانین رد شده توسط دیوان عالی، مجددا در کنست بررسی و تصویب شوند. در عین حال، دولت نتانیاهو قصد دارد نقش دولت در انتصاب قضات را افزایش دهد. از دیگر اصلاحات مدنظر دولت جدید، تسهیل قانون به کارگیری سلاح و افزایش اختیارات نیروهای امنیتی اسراییلی برای به کارگیری سلاح علیه فلسطینیان است.

اولویت اصلی دولت نتانیاهو اما توسعه شهرک‌سازی و ضمیمه‌سازی سرزمین‌ها در کرانه باختری رود اردن است. در برنامه نتانیاهو آمده است که این دولت تمامی آنچه «سرزمین اسراییل» می‌خواند را حق غیرقابل تردید مردم یهود می‌داند و از ترویج و توسعه شهرک‌سازی در مناطق مختلف اشغالی از جمله الجلیل (گلیلی)، صحرای نگب (نگو)، بلندی‌های جولان و کرانه باختری رود اردن (یهودا و سامره) حمایت می‌کند. بر اساس متن منتشر شده از توافق ائتلاف برای تشکیل دولت بین حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و حزب صهیونیسم مذهبی به رهبری بزالل اسمورتیچ، نتانیاهو قول داده است که در عرض ۶۰ روز از زمان تشکیل دولت برای به رسمیت شناختن همه شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری رود اردن تصمیم‌گیری کند. شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری رود اردن، شهرک‌هایی هستند که بدون مصوبه رژیم اسراییل در مناطق اشغالی ۱۹۶۷ به صورت غیرقانونی ساخته ‌شده‌اند و تاکنون از خدمات دولتی بی‌بهره بودند. یکی از شروط اصلی گروه‌های راست افراطی برای پیوستن به ائتلاف نتانیاهو، به رسمیت شناختن این شهرک‌ها بود که عملا باعث ضمیمه شدن بخش‌های بیشتری از مناطق اشغالی ۱۹۶۷ به اسراییل می‌شود.

برنامه‌های دولت جدید اسراییل برای توسعه و تثبیت اشغالگری در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۶۷ باعث نگرانی‌های گسترده‌ای در جامعه جهانی شده است. بسیاری از دولت‌های غربی که از ایده تشکیل دو دولت برای پایان مناقشه فلسطین حمایت می‌کنند، خواستار پایان شهرک‌سازی‌های اسراییل در سرزمین‌های اشغالی ۱۹۶۷ و ایجاد یک دولت مستقل فلسطینی در این مناطق هستند. این شهرک‌سازی‌ها خلاف قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است که بر اساس ایده ایجاد دو دولت صادر شده‌اند. تلاش دولت جدید نتانیاهو برای توسعه شهرک‌سازی‌ها و تثبیت شهرک‌های غیرقانونی در کرانه باختری رود اردن، نگرانی‌ها از افزایش درگیری‌ها در فلسطین و سرنوشت شهروندان ساکن کرانه باختری افزایش پیدا کرده است.

اتحاد اپوزیسیون علیه ائتلاف نتانیاهو

یاییر لاپید، رییس حزب «آینده‌ای وجود دارد»، بنی گانتس، وزیر جنگ (و رییس ائتلاف «بلوک ملی»)، آویگدور لیبرمن، وزیر دارایی (و رییس حزب «اسراییل خانه ما»)، میراف میخاییلی، وزیر حمل‌ونقل (و رییس حزب کار) و منصور عباس، رییس لیست مشترک عصر دوشنبه دیداری انجام داده و بیانیه مشترکی را منتشر کردند. به گزارش ایسنا، در این بیانیه سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی که مرکز پخش این رژیم منتشر کرد، آمده است، ما با هم علیه این کابینه تاریک و ضد دموکراسی که این روزها تشکیل می‌شود و اسراییل را از درون متلاشی می‌کند، مبارزه خواهیم کرد. همچنین سران اپوزیسیون رژیم صهیونیستی تعهد دادند که پس از بازگشت به قدرت، تمامی قوانین افراطی که به «دموکراسی»، امنیت، اقتصاد و جامعه اسراییل آسیب می‌زند، لغو می‌کنند.

بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اظهار کرد: «من فکر می‌کنم که اگر دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر مکلف اسراییل غیرمسوولانه رفتار کند، ممکن است باعث تشدید درگیری امنیتی شود.» وی افزود: «من حتی به دستگاه‌های امنیتی یا کسانی که با من در تماس بودند، دستور دادم تا برای احتمال تشدید درگیری در نتیجه این تحولات آماده شوند.» گانتس تاکید کرد: «دولت بعدی اسراییل بدون شک یک دولت بسیار افراطی خواهد بود؛ اما ما به نتیجه انتخابات احترام می‌گذاریم.» وی همچنین گفت که به دلیل نژادپرستی و افراط‌گرایی مذهبی کابینه نتانیاهو، به دولت او نخواهد پیوست.

سیاستمدار ضدایرانی افراطی مشاور  امنیت داخلی نتانیاهو شد

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تساحی هنگبی از حزب لیکود را به عنوان مشاور امنیت داخلی این رژیم تعیین کرده است. به گزارش ایسنا، هنگبی در حالی توسط نتانیاهو به عنوان مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی تعیین شده است که وی در انتخابات اخیر پارلمان موفق به ورود به کنست نشد و نتوانست جایگاهی بهتر از رتبه چهل و ششم را در فهرست انتخاباتی لیکود برای خود دست و پا کند. شبکه عبری زبان «کان» با اشاره به دلیل تعیین هنگبی برای رهبری شورای امنیت داخلی اعلام کرد که وی یکی از افراد نزدیک به نتانیاهو بوده و شخص مورد اعتماد اوست و به همین دلیل برای این سمت حساس انتخاب شده است.

به گزارش تایمز آو اسراییل، هنگبی متخصص مسائل ایران و یک سیاستمدار افراطی در حوزه مسائل ایران محسوب می‌شود. او ماه گذشته در مصاحبه‌ای با شبکه ۱۲ تلویزیون اسراییل گفته ‌بود که باور دارد اگر امریکا نتواند به توافق تازه هسته‌ای با ایران دست پیدا کند و خودش کاری انجام ندهد، نتانیاهو دستور حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران را صادر خواهد کرد. او گفته‌ بود: «بر اساس ارزیابی من نتانیاهو برای نابودی تاسیسات هسته‌ای ایران اقدام خواهد کرد.» این نخستین‌بار نیست که هنگبی در مورد حمله به ایران صحبت می‌کند و بارها در دوران مسوولیت‌های سیاسی‌اش ایران را به حمله نظامی تهدید کرده است. او علاوه بر در اختیار داشتن وزارتخانه‌های بهداشت، دادگستری و امنیت عمومی در کابینه‌های پیشین نتانیاهو، به عنوان معاون وزیر خارجه و رییس کمیته امور خارجه کنست اسراییل هم فعالیت کرده است.

قدرت‌نمایی‌های پوچ رییس ستاد ارتش اسراییل

آویو کوخاوی، رییس ستاد مشترک ارتش اسراییل که دوره مسوولیتش یک ماه دیگر به پایان می‌رسد، در اظهاراتی جدید ادعاهایی علیه ایران مطرح کرده و مدعی شده است که سطح آمادگی ارتش اسراییل برای عملیات علیه ایران به شکل قابل توجهی بهبود پیدا کرده است. این نظامی اسراییلی در مدعی شده است: «ارتش آماده است که هر زمان دستور داده ‌شود علیه برنامه هسته‌ای ایران حمله کند و ماموریتی را که بر عهده‌اش قرار داده ‌شده عملی کند.» وی در ادامه لفاظی‌های ضدایرانی خود مدعی شده است: «برنامه ایران برای استقرار یک حزب‌الله دوم در خاک سوریه متوقف شد. ایران می‌خواست صدها موشک زمین به زمین و ده‌ها هزار شبه نظامی شیعه به سوریه منتقل کند.» این نظامی اسراییلی مدعی شده است که سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور اسلامی ایران قرار بود که روز سه‌شنبه این هفته به سوریه سفر کند.

ژنرال اسراییلی در ادامه اظهارات خود مدعی شده است: «اگر [رییس‌جمهور ایران به سوریه] می‌آمد، می‌دید که تعداد بسیار کمتری سلاح و پایگاه و نیرو وجود دارد. این اتفاق خود به خود رخ نداده است، بلکه نتیجه جنگ میان جنگ‌ها بود که اسفند امسال ۱۰ ساله خواهد شد.» کوخاوی گفته است: «ما باید به ایران به صورت یک مجموعه و فراتر از مرزهایش نگاه کنیم. علاوه بر توانایی هسته‌ای و صادرات انقلاب، آنها از نیروهای نیابتی و شبه نظامی در خاورمیانه و آفریقا هم استفاده می‌کنند.»

این تنها اظهاراتی نیست که روز گذشته از آویو کوخاوی منتشر شد. بر اساس اطلاعاتی که شبکه ۱۲ تلویزیون اسراییل منتشر کرده، کوخاوی به تازگی نسبت به آینده ارتش اسراییل اظهار نگرانی کرده و بر اساس گزارش این شبکه تلویزیونی در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو، این نگرانی‌ها را به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر مکلف اسراییل گزارش داده است.

 نیر دوری، کارشناس مسائل نظامی شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گفت: «آویو کوخاوی، رییس ستاد کل ارتش متوجه شده که ارتش به نقطه خطرناکی رسیده است و به همین دلیل اقدام به گفت‌وگو با نتانیاهو کرد.» دوری افزود: «اگرچه همه جزییات این گفت‌وگوی تلفنی فاش نشد، اما خواسته کوخاوی این بود که اگر تصمیماتی اتخاذ می‌شود که اختیارات ارتش را محدود می‌کند، باید با او مشورت شود و نظر وی نیز مورد توجه قرار گیرد.» طبق گفته دوری، کوخاوی تاکید کرد که ارتش صرفا یک گروه نیست که از دولت دفاع می‌کند، بلکه یک نهاد حرفه‌ای است که می‌داند چگونه توصیه‌هایی ارایه کند و مشورت با رهبران ارتش در مورد عواقب این موضوع ضروری است؛ چراکه اتخاذ برخی تصمیمات در راستای کاهش اختیارات وزارت جنگ به ارتش و اعتماد به آن آسیب وارد می‌کند. دوری افزود: «این بحث و جدل سیاسی باید خارج از ارتش باقی بماند؛ چراکه این یک موضوع بسیار خطرناک است و به همین دلیل رییس ستاد کل ارتش اسراییل تمام تلاش خود را در این راستا به کار گرفته است.»

وی ادامه داد: «این جنجال افسران را بر آن داشت تا درباره ادامه خدمت در ارتش مردد شوند. این تنها سلب مشروعیت از ارتش نیست و حتی مقبولیت آن را نیز زیر سوال می‌برد.» این کارشناس صهیونیست همچنین تصریح کرد: «ممکن است نیروهای ذخیره بیایند و بگویند ما دیگر آماده خدمت نیستیم یا آماده انجام برخی ماموریت‌های نظامی نیستیم، بنابراین کوخاوی متوجه شده است که اگر اقدامی انجام ندهد، ممکن است در یک چشم به هم زدن شاهد تبدیل شدن ارتش به نیروی پلیس باشیم.»