شهرخبر

کوچ ۱۲۰۰ لنج دار از بنادر آبادان /زیرساخت صادرات فرآورده های نفتی پالایشگاه آبادان بعد از ۴ دهه فراهم شد

کوچ 1200 لنج دار از بنادر آبادان /زیرساخت صادرات فرآورده های نفتی پالایشگاه آبادان بعد از 4 دهه فراهم شد

مقام مسئول سازمان بنادر و دریانوردی از کوچ حدود ۱۲۰۰ لنج دار از بنادر آبادان خبر داد و گفت: احداث بندر فاو یک تهدید است که باید به یک فرصت تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم کامبیز مالکی زاده مدیر بنادر و دریانوردی آبادان با بیان اینکه در دهه فجر امسال 3 طرح اسکله 1000 تنی، انبار 2000 تنی و پروژه آتش نشانی در بندر اروندکنار به بهره‌برداری می رسد، اظهار کرد: به دلیل محدودیت اراضی، توسعه ای در آبادان نخواهیم داشت. این پروژه ها با اعتبار حدود 250 میلیارد تومان به بهره برداری می رسد. در بندر چوئبده یک باب انبار 2000 متری و ساختمان اداری تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی بیان اینکه ظرفیت اسمی بنادر سه گانه (آبادان، چوئبده و اروندکنار) حدود 2 میلیون تن است، افزود: اتفاقات سابق باعث شده به این ظرفیت نرسیم، مهم ترین آن پاندومی کرونا بود. همچنین سختگیری کویت برای تردد شناورهای ایرانی به بنادر این کشور از دیگر دلایل بوده است. در نتیجه این اتفاقات، مالک 1200 لنج به بنادر بوشهر و هرمزگان کوچ کنند.

وی با اعلام اینکه حدود 110 هزار تن کالا در بنادر آبادان تخلیه و بارگیری طی 9 ماه اخیر ثبت شده است، ادامه داد: خرداد امسال تنها 30 فروند لنج در بنادر سه گانه آبادان، اروند و چوئبده وجود داشت؛ از این رو به دنبال احیای ظرفیت های دیگر بندر بودیم، خوشبختانه تعداد لنج ها از مردادماه تا امروز به 130 لنج افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه سریع تر، ارزان‌تر و ایمن تر سه مولفه اصلی است که باعث می شود صاحب شناورها به بندر بیایند، گفت: در زمان حاضر به جهت ساختار و فرم شناورهای لنج که بسیار قدیمی است، محدودیت ها برای ما وجود دارد. 

مدیرکل بنادر و دریانوردی آبادان با اشاره به اینکه تجارت با لنج زیان آور است، افزود: برای نوسازی لنج ها از محل وجوه اداره شده، تسهیلات بسیار خوبی به لنج داران اعطا می شود اما از آن استقبال نمی شود.

مالکی زاده با اشاره به اینکه دلیل عدم استقبال را نمی دانیم، اضافه کرد: حدود 15 شناور فلزی در بندر داریم، متاسفانه تعصب موجود درباره لنج به 2000 سال قبل بر می‌گردد.

وی با بیان اینکه درآمدهای بنادر آبادان سکرت است، یادآور شد: درآمدهای ما به دلیل کوچ لنج داران 100 درصد کاهش یافته است. تصمیمات اتخاذ شده برای بنادر بوشهر، برای بنادر آبادان کارایی ندارد. الگوی بندر بوشهر در بحث کالای ته لنجی را انیز ینجا اجرا کردند که کارایی نداشت.

وی اظهار کرد:قبلاً جابجایی 75 هزار مسافر پیش بینی شده بود که در ایام عید محقق می شود. طرحی را ارائه کردیم تا با یک فروند کروز مسیر دریایی آبادان-کویت-بحرین-امارات-مسقط-آبادان راه اندازی شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی آبادان با اشاره به اینکه در مقابل این اقدام عراقی ها، سازمان بنادر و دریانوردی به دنبال احداث ابربندر خلیج‌فارس است، افزود: باید چهار اقتصاددان کنار هم بنشینند تا ببینیم در برابر این تهدید چه کاری باید انجام شود.

مالکی زاده با بیان اینکه بعد از 40 سال شرایط صادرات فرآوردهای نفتی از پالایشگاه آبادان با نظارت بنادر و دریانوردی فراهم شد، گفت: 4 دهه قبل این پالایشگاه قیر صادر می کرد.

انتهای پیام/