شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دریای سرخ#غول#بارش#مدیریت بحران

ماجرای بیدار شدن غول دریای سرخ؛ بارش سیل آسا در راه است؟ ‌| جزئیات تازه درباره بارش های هفته آینده در کشور

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با تکذیب خبر «بیدار شدن غول دریای سرخ در هفته آینده» و «وقوع بارش‌های سیل‌آسای بی‌وقفه در مناطقی از ایران»، می‌گوید: سامانه‌ای که هفته آینده وارد کشور خواهد شد، یک سامانه معمولیِ زمستانه است و اطلاع‌رسانی یک خبر هواشناسی با جزئیات امکانپذیر نیست.

رگبار - باران

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: روز گذشته خبری مبنی ورود غول دریای سرخ به ایران و وقوع بر بارندگی‌های بسیار شدید و بی‌وقفه از قول یک کارشناس هواشناسی منتشر شد.

در این خبر آمده که «یک سامانه بارشی موسوم به غول دریای سرخ عازم ایران است و روز ۱۳ دی به کشور می‌رسد و در پی آن، برخی استان‌ها شاهد بارندگی تا ۳۰۰ میلی‌متر خواهند بود و بارش‌ها در  بعضی مناطق تا ۱۰ روز به طور پیوسته ادامه خواهد داشت.»

در این خبر همچنین اعلام شده که بر اثر فعال شدن غول خفته دریای سرخ، حدود ۲۰ استان ازجمله «خوزستان و سیستان و بلوچستان در جنوب غرب و جنوب شرقی ایران تا استان‌های شمالی، جنوبی، غربی و شرقی ایران غرق آب باران و سپیدی برف می‌شوند.»

بیشتر بخوانید؛

بیدار شدن غول دریای سرخ صحت ندارد/ هفته آینده بارش معمولیِ زمستانه داریم

صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با تکذیب این خبر، آن را فیک‌نیوز و خبری زرد می‌خواند و به خبرنگار همشهری آنلاین می‌گوید: این خبر را سازمان هواشناسی طی اطلاعیه‌ای تکذیب کرده است. چراکه هیچ مبنای علمی ندارد. درضمن هرگونه تغییرات جوی تنها از طریق تارنمای سازمان هواشناسی به نشانی IRIMO.IR و پیامک‌های ارسالی از شماره‌های معتبر سازمان هواشناسی کشور و خبرگزاری‌های معتبر اعلام خواهد شد.

ضیاییان می‌گوید: چهارشنبه هفته آینده (۱۴ دی) بارش‌هایی در برخی نقاط کشور رخ خواهد داد که یک بارش معمولیِ زمستانه است و صحبت از غول دریای سرخ و بارش‌های سیل‌آسا و ... صحت ندارد و با این کار فقط به جامعه وحشت و ترس و ارعاب وارد می‌کنیم.

ضیاییان می‌گوید: ما از امروز تا سه‌شنبه آینده (۱۲ دی) بارش خاصی در کشور نداریم. به غیر از بارش‌های پراکنده در سواحل دریای خزر، بقیه مناطق کشور بدون بارش هستند. از چهارشنبه آینده، یک سامانه بارشی وارد ایران خواهد شد که بارش‌های این سامانه از جنوب غرب کشور آغاز می‌شود. در ارتباط با این سامانه اگر بخواهیم دقیق‌تر نظر بدهیم، باید به آن نزدیک‌تر بشویم. مثلا یکشنبه یا دوشنبه هفته آینده می‌توانیم با دقت بیشتری درباره آن صحبت کنیم.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا می‌گوید: نقشه‌های ما تا ۱۵ روز و ۲۰ روز را هم می‌توانند پیش‌بینی کنند اما دقت پایین می‌آید. خبری که قرار است به مردم اطلاع‌رسانی کند تا مردم بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند، باید حاوی اطلاعات دقیق و جامع باشد و با اما و اگر نمی‌شود حرف زد. اگرچه مبنای پیش‌بینی‌های هواشناسی همیشه احتمالاتی است و هیچ‌وقت یقینی نیست ولی در هر حال ما سعی می‌کنیم که دقیق‌ترین اطلاعات را ارائه کنیم.

یکشنبه یا دوشنبه آینده دقیق‌تر اطلاع‌رسانی می‌کنیم

ضیاییان ادامه می‌دهد: این که قرار است بارشی اتفاق بیفتد، ما هم داریم می‌گوییم چهارشنبه هفته آینده بارش‌هایی رخ خواهد داد اما این که با حرف زدن از غول و ... به جامعه وحشت و ترس و ارعاب وارد کنیم، چنین چیزی نیست و یک بارش معمولی زمستانه است. ممکن است بارش‌ها در برخی مناطق بیشتر باشد که آن را در روزهای آینده اطلاع‌رسانی دقیق‌تر کنیم.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا می‌گوید: آنچه که این سامانه را متفاوت می‌کند، این است که نقشه‌های فعلی نشان می‌دهد این سامانه از سامانه‌ای که هفته گذشته کشور را تحت تاثیر قرار داد، مقداری قوی‌تر باشد. وگرنه به کار بردن عبارت‌هایی مثل غول دریای سرخ بیدار می‌شود و ... غیرعلمی، فیک‌نیوز و خبرهای زرد است و علمی و جامع نیست و هیچ هواشناسی‌ای در دنیا هم نمی‌توانید پیدا کنید که چنین عبارات و اصطلاحاتی را به کار ببرد.

ضیاییان می‌گوید: در بحث‌های علمی اصلا از این اصطلاحات استفاده نمی‌شود. چون مردم نمی‌دانند غول یعنی چه و چه معنایی دارد! خیلی بی‌معناست. بعضی از افراد برای  مطرح کردن خودشان این اخبار زرد را منتشر می‌کنند. چون می‌دانند که مردم هم از این گونه اخبار استقبال می‌کنند.

این مقام مسئول در سازمان هواشناسی کشور تاکید می‌کند: دوباره تکرار می‌کنم که چهارشنبه هفته آینده بارش‌هایی را خواهیم داشت اما با توجه به این که نقشه‌ها تغییر می‌کنند، اطلاعات دقیق‌تر را روزهای یکشنبه یا دوشنبه آینده با جزئیات اعلام خواهیم کرد.

شایعه‌ای که هر سال منتشر می‌شود

در پیش‌بینی اخیر درباره فعال شدن دریای سرخ، سیستان و بلوچستان یکی از استان‌هایی بوده که گفته شده متاثر از این سامانه خواهد شد. به همین دلیل گفتگویی نیز با مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان داشتیم.

محسن حیدری، مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان در گفتگو با همشهری‌آنلاین، بیدار شدن غول دریای سرخ و بارش‌های سیل‌آسای هفته آینده را تکذیب می‌کند و می‌گوید: این شایعه هر سال تکرار می‌شود. به خصوص در فصل زمستان که کمی بارندگی می‌شود، این شایعات را منتشر می‌کنند. احتمال این که بارش داشته باشیم، وجود دارد اما پنجاه - پنجاه است و صد درصدی نیست. ولی این که خبری نادرست و نادقیق را منتشر می‌کنند، بازی با شرایط مردم است و فقط به دلهره مردم اضافه می‌کنند و مردم نباید به آن توجه کنند. چون سندیت علمی ندارد و هواشناسی به هیچ وجه آن را قبول ندارد.

حیدری می‌گوید: حتی ژاپن، آمریکا و آلمان با آن همه امکانات هواشناسی که از امکانات ما خیلی بیشتر است، نمی‌توانند این قدر دقیق نظر بدهند. کسانی که با این جزئیات خبری را اطلاع‌رسانی می‌کنند که انگار به آنها وحی شده، پایه علمی ندارد و قبل استناد نیست.

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان اظهار می‌کند: پیش‌بینی‌های هواشناسی معمولا در مراکز علمی صورت می‌گیرد و نقشه‌ها آنجا خیلی دقیق رصد می‌شود و دانشمندان و کارشناسان هواشناسی بر اساس این نقشه‌ها، تنها سه یا چهار روز قبل می‌توانند دقیق نظر بدهند و اطلاع‌رسانی کنند.

او می‌گوید: پیش‌بینی‌ اخیر درباره فعال شدن غول دریای سرخ مربوط به هفته آینده است اما کشور و حتی استانی مثل سیستان و بلوچستان هفته آینده بارش چشمگیری نخواهد داشت. نقشه‌های بلندمدت ما می‌گوید بارندگی در زمستان امسال نرمال و فرانرمال است، اما نمی‌تواند با دقت بگوید که چه مقدار بارش خواهیم داشت و بارش‌ها تا کی و چند روز ادامه خواهد داشت. هیچ جای دنیا با هر امکاناتی نمی‌توانند در این خصوص این‌قدر با جزئیات نظر بدهند. اما در این خبر حتی بیان شده که بارندگی‌ها چند میلی‌متر است و تا ۱۰ روز ادامه دارد!

فعالیت‌ دریای سرخ، امری طبیعی است/ اتفاقا غول این دریا همچنان خواب است

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان با بیان این که دریای سرخ، منبع تغذیه رطوبتی سازمان‌های هواشناسی است، اظهار می‌کند: ما چند سامانه داریم که انرژی خود را از دریا می‌گیرند؛ دریای سرخ، اقیانوس مدیترانه و اقیانوس هند. این آب‌ها می‌توانند اقلیم ایران را تحت تاثیر قرار دهند. در بارندگی‌های سال ۱۳۹۸ فعالیت مدیترانه‌ای و فعالیت‌ دریای سرخ با هم ادغام شدند و در استان‌هایی مثل لرستان و خوزستان، بارش‌های سیل‌آسا رخ داد و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داد. این فعالیت‌ها بسیار طبیعی است و موضوع خاصی نیست. اینها باید فعال باشند تا سامانه‌های بارشی تغذیه رطوبتی شوند و بارش‌ بدهند. اما غول دریای سرخ، بازی با الفاظ و غلوآمیز است و فقط برای بهره‌برداری در تیترها از آن استفاده می‌شود.

حیدری تاکید می‌کند: امسال احتمالا فعالیت بیشتری را در دریای سرخ شاهد باشیم، اما نمی‌شود با جزئیات دقیق، مقدار بارش‌ها را پیش‌بینی کرد.

مدیرکل هواشناسی استان سیستان و بلوچستان می‌گوید: طبق پیش‌بینی‌ای که دیروز منتشر شده، یکی از توده‌های دریای سرخ به سیستان و بلوچستان رسیده اما هیچ توده‌ای به این استان نیامده است. ما طی روزهای گذشته در استان ۳ روز بارندگی داشتیم و طبیعی هم بود. این بارندگی‌ها متاثر از فعالیت دریای سرخ و خلیج فارس بود ولی موضوع این است که طبیعت این آب‌ها همین است. اتفاقا بارش‌ها در استان سیستان و بلوچستان بیشتر متاثر از فعالیت‌های خلیج فارس بود و می‌توانستیم بگوییم غول خلیج فارس بیدار شد. ولی بیدار شدن غول دریای سرخ درست نیست و اتفاقا غول این دریا همچنان خواب است.