شهر خبر

انتقاد یک روزنامه اصولگرا از بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ فقها قبل از استفاده از ابزارهای قهری، جامعه را اقناع کنند

روزنامه جوان نوشت: چه خوب است که (فقها) قبل از استفاده از ابزار‌های قهری (اجبار، اقتدار، محروم‌سازی و تهدید به محروم‌سازی) بتوانند اقناع کنند.

انتقاد یک روزنامه اصولگرا از بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛  فقها قبل از استفاده از ابزارهای قهری، جامعه را اقناع کنند
اعتمادآنلاین |

روزنامه جوان از بیانیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که درباره لزوم تشدید برخورد با معترضان بود، انتقاد و تاکید کرده بهتر است فقها قبل از استفاده از ابزارهای قهری، جامعه را اقناع کنند.

به گزارش جوان، یک وقت فق‌های محترم در حدود احکام فردی فتوایی را صادر می‌کنند و اشخاص نیز خود را مخیر می‌دانند که انجام دهند یا ندهند و فق‌ها نیز از نتیجه این امر آگاهند. اما وقتی فقه به حوزه سیاست و اجتماع وارد می‌شود و برای حکومت ایده و طرح تجویز می‌کند می‌داند که حکومت الزامات و قوه قهریه برای اجرای آن دارد. اما چه خوب است که قبل از استفاده از ابزار‌های قهری (اجبار، اقتدار، محروم‌سازی و تهدید به محروم‌سازی) بتوانند اقناع کنند. یعنی جامعه یا اکثریت جامعه بتوانند موضوع را به روش استدلال و نه روش نقل بپذیرند. فق‌های بزرگوار برای امر حکومت حتماً باید علاوه بر «احساس تکلیف» به «احساس تأثیر» و پیامد‌ها و دستاورد‌های موضوع بیندیشند و به قول امروزی آن تولید سرمایه اجتماعی را در پس فتوا ببینند. حضرت امام (ره) این مهم را گوشزد کرده‌اند که دیگر فقه محصور در کتب عربی و بین فق‌ها نمی‌ماند و به رادیو و تلویزیون و روزنامه‌ها کشیده خواهد شد و نمی‌توان گفت دیگران نظر ندهند.