شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#شفافیت#مجلس

در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی:

شفافیت بستری برای پاسخگویی نهادهای سیاسی به شهروندان است

شفافیت بستری برای پاسخگویی نهادهای سیاسی به شهروندان است

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی پژوهشی تحت عنوان الگوی تحقق و پیاده سازی پارلمان باز مبتنی بر بیانیه شفافیت پارلمانی منتشر کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی پژوهشی تحت عنوان الگوی تحقق و پیاده سازی پارلمان باز مبتنی بر بیانیه شفافیت پارلمانی منتشر کرد.

در این گزارش آمده است که شفافیت، یکی از اصول اساسی دموکراسی و بستری برای پاسخگویی نهادهای سیاسی و حاکمیتی به شهروندان است. با توجه به اهمیت موضوع شفافیت در نظام قانونگذاری، گزارش پیشرو در نظر دارد تا با بهره گیری از ادبیات علمی و به طور خاص با تأکید بر بیانیه شفافیت پارلمانی، الگوی تحقق و پیاده‌سازی پارلمان باز را ارائه نماید.

این گزارش ضمن ارائه الگوی پیشنهادی می‌افزاید که در الگوی پیشنهادی ابتدا زمینه‌های تحقق پارلمان باز بیان شدند. در ادامه الزامات و اقتضائات پارلمان باز در سه محور الزامات قانونی، الزامات آموزشی و توانمندسازی و الزامات زیرساختی و فناورانه ذکر شد.

محور بعدی الگوی مطرح شده شامل حوزه‌های اداری و اجرایی پارلمان است که شفافیت بایستی در تمامی این حوزه‌ها محقق شود. حوزه‌های شناسایی در چهار بخش ساختار و تشکیلات مجلس، منابع انسانی مجلس (اعم از کارکنان، مدیران و نمایندگان مجلس)، فرایندهای سیاستگذاری و قانونگذاری و رویه‌های اداری و گردش کار قرار گرفتند.

در انتهای این گزارش نیز دستاوردهای شفافیت و پارلمان باز در ۶ محور شامل ارتقای قانونگذاری، بهبود نظارت و بازخوردگیری، تقویت مشارکت و همکاری، مطالبه‌گری و درگیرسازی شهروندان، پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری و نوآوری و خلاقیت تشریح شد.

پیشنهاد محوری و اصلی گزارش حاضر این است که در تحقق پارلمان باز حتماً بایستی این نکته مدنظر قرار بگیرد که منجر به افزایش مشارکت شهروندی در قانونگذاری و نظارت و همچنین ارتقای سرمایه اجتماعی شود.