شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سالار#بن سلمان

دزد سالار سال؛ جدیدترین لقب محمد بن سلمان در ۲۰۲۲

دزد سالار سال؛ جدیدترین لقب محمد بن سلمان در 2022

یک مجله آمریکایی با اشاره به سیاست‌های داخلی و خارجی محمد بن سلمان به او لقب دزد سالار داد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، مجله آمریکایی «نیو ریپابلیک» به «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی «کلپتکراسی یا دزد سالار  سال» در سال 2022  لقب  داد.

مجله نیو ریپابلیک نوشت که محمد بن سلمان به دلیل مخدوش بودن چهره‌اش در سطح جهانی به عنوان «دزد سالار» لقب می گیرد.

در سیاست اصطلاح دُزدسالاری یا کلپتوکراسی به دولتی اشاره دارد که عامه مردم را فدای افزایش ثروت و قدرت سیاسی شخصی طبقه حاکم می‌کند. دزدسالاری معمولاً با اختلاس  در بودجه‌های دولتی همراه است.

این نوع حکومت بیشتر در کشورهای توسعه نیافتهٔ دارای رژیم های دیکتاتوری، سرزمین‌هایی که مردمش از سطح آگاهی اندکی برخوردارند و به حقوق خود واقف نیستند و از بلوغ سیاسی و فرهنگی فاصله دارند و همچنین اقتصاد آنها دولتی است دیده می‌شود. دزدسالاری بیشتر در کشورهای جهان سوم رخ می‌دهد؛ کشورهایی که اقتصادشان بیشتر برپایه استخراج منابع و اقتصاد رانتی  می‌چرخد.

بر اساس گزارش مجله مذکور، این مورد در خصوص محمد بن سلمان صدق می‌کند؛ چرا که ثروت خاندان سلطنتی در عربستان سعودی تریلیون‌ها دلار تخمین زده می‌شود و ولیعهد سعودی  حرف آخر را در کنترل این خاندان می زند.

 در آغاز سال 2021، تنها چند هفته پس از آغاز ریاست جمهوری «جو بایدن»، دولت او گزارشی در خصوص  درباره قتل «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد سعودی منتشر کرد.  بر اساس این گزارش محمد بن سلمان مسئول قتل این روزنامه نگار منتقد سعودی بود. ولیعهد سعودی قتل جمال خاشقجی را «تأیید» و از استفاده از اقدامات خشونت‌آمیز برای ساکت کردن مخالفان خارج از کشور» حمایت کرد.

این اقدام، بخشی از برنامه‌های گسترده‌تر دولت بایدن علیه رژیم محمد بن سلمان بود که شامل مواردی مانند توقف فروش تسلیحات و لغو عنوان «تروریستی» برای انصارالله یمن نیز می‌شد. همه اینها  برای دستیابی به هدف بایدن برای  احیای کامل روابط ایالات متحده و عربستان سعودی و تبدیل  محمد بن سلمان، همانطور که بایدن ‌گفت، به یک فرد «منزوی»  بود.

با گذشت حدود دوسال واضح است که جو بایدن نتوانست به وعده‌های خود در خصوص پرونده حقوق بشری عربستان عمل کند. روابط واشنگتن با ریاض به طرز وحشتناکی به حالت گذشته بازگشته است و اکنون، با  جنگ وسیه و اوکراین و درگیری «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین  با ویروس کرونا در کشورش می‌توان گفت که این موضوع محمد بن سلمان را در جایگاه یک  سیاستمدار دزدسالار قرار داده است.

بخشی از اتفاقات سال گذشته برای محمد بن سلمان، تا حدی ناشی  از واقعیت‌هایی خارج از کنترل او است. به عنوان مثال، با درگیری روسیه در اوکراین که جایگاه مسکو را به عنوان یک قدرت جهانی تأمین‌کننده انرژی  کاهش داد، عربستان تلاش‌های نفتی خود را افزایش داد.

ریاض توانست واردات از روسیه را افزایش دهد و این امر به محمد بن سلمان اجازه داد تا نفت بیشتری صادر کند و در این فرآیند، پول بیشتری به دست آورد. ثروت خانوادگی او تریلیون‌ها دلار  تخمین زده می‌شود و  شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد محمد بن سلمان حرف آخر را در مورد چگونگی مصرف  ثروث کشور می‌زند.

در اکتبر همان سال ریاض نشان داد می‌تواند  مصرف کنندگان غربی  را نیز تحت تاثیر قرار دهد. بن سلمان و مقامات سعودی با استفاده از شراکت جدید خود با مسکو، اوپک پلاس را متقاعد کردند که تولید کلی نفت را کاهش دهد  که عملاً تلاش‌های واشنگتن برای جلوگیری از افزایش بهای  نفت را  خنثی کرد.

این اقدام اخیر عربستان مبنی بر کاهش تولید  خشم کاخ سفید  را برانگیخت که این تصمیم پس از توافقی محرمانه با محمد بن سلمان برای افزایش تولید نفت عربستان و در نتیجه پایین نگاه داشتن  قیمت‌ها صورت گرفت. با این حال، واشنگتن نمی‌توانست در واکنش به این اقدام، اقدامی خاص انجام دهد.

پس از تصمیم اوپک پلاس به رهبری عربستان مبنی بر کاهش تولید نفت، جو بایدن تهدید کرد که  به دنبال این اقدام، سعودی‌ها با «پیامدهایی» مبهم مواجه می شوند. اما  پس از  گذشت دوماه از این تهدید  ، هنوز مشخص نیست که این «پیامدها»،چیست؟

مجله نیو ریپابلیک برای  اثبات این حقیقت، خواستار بررسی اتفاقات داخلی عربستان در طول سال جاری شد و گفت که در ماه سپتامبر، محمد بن سلمان رسماً نخست وزیر عربستان سعودی شد و عملا  وضعیت خود را به عنوان رئیس واقعی این  کشور  رسمی کرد. هر گونه سوال در خصوص نقش - یا آینده او - در ساختار حکومت عربستان سعودی به طور موثری منتفی شد.

همچنین اعدام بیش از 80 نفر در یک روز در عربستان در اوایل سال جاری، نشان دهنده خشونت گسترده محمد بن سلمان است.

در خارج از کشور، محمد بن سلمان  تلاش کرد تا تصویری متفاوت از کشورش برای جهانیان به نمایش بگذارد. بدین ترتیب از طریق پرداخت پول هنگفت به شرکت های روابط عمومی غربی مانند «ادلمن» و «مک کینزی» تلاش کرد تا وجهه خود را بهبود بخشد  و هویت خود را از دیکتاتوری دزد سالار به نظامی آماده برای پذیرش  یک جامعه خوب تبدیل کند.

این مجله با اشاره به روابط عربستان سعودی و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا، تلاش این مقام سابق آمریکایی را در بهبود وجهه آمریکا از خلال  رویداد ورزشی «گلف» توضیح داد.  روابط مالی ترامپ و محمد در اوایل سال جاری به اوج رسید.

پیش  از این نیز  مرکز مطالعات کوئینسی اعلام کرد که عربستان سعودی در دوران محمد بن سلمان با توجه به ممنوعیت آزادی بیان و سرکوب منتقدان و مخالفانش به یک کشور پلیسی تبدیل شده است.

در سال‌های اخیر، عربستان سعودی مبالغ هنگفتی را برای بهبود وجهه خود در سطح بین‌المللی مانند حمایت مالی از یک تورنمنت جدید بین‌المللی گلف و جذب ستاره‌های بزرگ برای شرکت در آن،  از جمله «فیل میکلسون» و همچنین خرید باشگاه نیوکاسل هزینه کرده است.

استفاده از ورزش برای بهبود وجهه و اعتبار یک عنصر اساسی برای ریاض است زیرا هدف آنها، منحرف کردن اذهان از نقض مداوم حقوق بشر، بدرفتاری با زنان، عدم تحمل مخالفان سیاسی و اجرای مجازات‌های وحشیانه است. حال اینکه در ماه مارس سال جاری، 81 نفر که بیشتر آنها از اقلیت شیعه بودند و مورد آزار و اذیت گسترده قرار گرفته بودند، در اعدام‌های دسته جمعی کشته شدند.

محمد بن سلمان در 5 سال گذشته تمامی سطوح حاکمیتی و اقتصادی و دیپلماتیک عربستان را در خدمت منافع شخصی خود در آورده و سفرای ریاض در دیگر کشورها به مثابه نمایندگان شرکت خصوصی او رفتار می‌کنند.

انتهای پیام/