علت اصلی آلودگی هوا در تهران

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با افکارنیوز گفت: آلودگی که در تهران این روزها شاهد آن هستیم چیزی نیست که فقط برای امسال باشد و متاسفانه ما هر ساله در زمان سرد شدن هوا شاهد آن هستیم.

 

وی تصریح کرد: گردش هوا به گونه ای است که هوای گرم با هوای سرد جابه جا می شود یعنی در بالا هوا سرد است و پایین هوا گرم است زمانی که در فصل زمستان هوا در پایین هم سرد می شود این نزدیک شدن دما طبقات پایینی با طبقات بالایی باعث می شود تا هوا جابه جا نشود و نتیجه آن می شود که الودگی که در سطح زمین تولید می شود تا یک حدی بیشتر بالا نمیرود و جابه جا نمی شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال فرض کنید ما حدود 5 میلیون خودرو داشته باشیم و حدود یک میلیون هم موتور که هر کدام روزی 3 لیتر بنزین یا گازوئیل مصرف می کنند که می شود چیزی حدود 18 میلیون لیتر که ذراتی را به وجود می آورد که به هوا منتقل می شود.

وی افزود: با محسبات دقیق آلایندگی متوجه می شویم روزانه یک تناژ بسیار بالایی از ذرات کربنی و گوگردی را تولید می کنیم و بالای سر خودمان میفرستیم که این اوضاع را به وجود می آورد.

علت اصلی آلودگی هوا در تهران

این عضو کمیسیون انرژی در ادامه گفت:ضریب جرمی یک لیتر سوخت را مثلا اگر 750 گرم بگیریم و با فرض اینکه نصف آن به ترکیبات گوگردی و کربنی تبدیل شود یک تناژ بسیار بالایی آلودگی تولید می شود.

بیگی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: البته این تنها بحث خودرو است و صنایع و یا همین گرمایش خانه ها همگی دست به دست هم می دهد تا ما شاهد تشدید آلودگی هوا در زمستان ها باشیم و بحث های مربوط به سوزاندن مازوت و ته مانده مازوت در این میان مطرح نیست.