شهر خبر

دستگاه ضروری پرتودهی خون برای بیماری‌های خونی ساخته می شود

دستگاه ضروری پرتودهی خون برای بیماری‌های خونی ساخته می شود

محققان کشور در صدد ساخت سیستم پرتودهی گامای درون کار خشک کاربردی برای سازمان انتقال خون هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، با حمایت ستاد توسعه فناوری سلول‌های بنیادی و پزشکی بازشناختی، ظرفیت‌های فناورانه و بومی به ساخت دستگاه پرتودهی خون برای کمک به بیماران خونی منجر شد.

امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی، با اشاره به رسالت و ماموریت این ستاد برای راهبری ظرفیت های کشور در این حوزه‌ها عنوان کرد: امروزه موارد متعددی از جمله بیماران کاندید پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز، بیماران نقص ایمنی، نوزادان نارس و... نیازمندان تزریق خون دارند که فرآورده‌های خونی مورد مصرف آنان، باید پرتودهی شود.

وی تاکید کرد: در این بیماران تزریق خون پرتودهی نشده می تواند حتی منجر به مرگ بیمار شود.

حمیدیه، با اشاره به ساخت سیستم پرتودهی گامای درون کار خشک و نتایج اثربخش آن، عنوان کرد: اولویت‌های ستاد به نحوی برنامه‌ریزی شده است که بتوان به زیرساخت‌های لازم برای ایجاد و توسعه فناوری‌، تولید محصولات دانش‌بنیان و در نهایت خدمات درمانی مطلوب دست یافت که در این راستا ساخت این دستگاه مورد حمایت قرار گرفته است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی، افزود: ساخت این دستگاه منجر به توسعه و ارتقای سلامت در کشور و جلوگیری از خروج ارز می‌شود.

به گفته وی، قرار است این دستگاه با همکاری ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، سازمان انتقال خون ایران و یک شرکت دانش بنیان ساخته شود.