شهر خبر

بسته کمکی ۱۰ میلیارد دلاری دولت اسپانیا برای عبور از تورم

بسته کمکی ۱۰ میلیارد دلاری دولت اسپانیا برای عبور  از تورم

دولت اسپانیا بسته کمکی ۱۰ میلیارد دلاری را برای کاهش نرخ تورم اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، دولت اسپانیا یک بسته کمک مالی ۱۰ میلیارد یورویی (۱۰.۶۵ میلیارد دلار) را برای عبور از شرایط تورمی در نظر گرفته است. این بسته حمایتی سومین بسته بزرگ مالی امسال در اسپانیا است و مجموع کمک‌ها از اوایل سال ۲۰۲۲ را به ۴۵ میلیارد یورو (۴۸ میلیارد دلار) می‌رساند.

اسپانیا، مانند سایر کشورهای اروپایی، با بحران هزینه‌های زندگی دست و پنجه نرم می‌کند که این بحران تحت تأثیر جنگ در اوکراین و افزایش قیمت انرژی تشدید شده است.

بسته‌ای که روز سه‌شنبه رونمایی شد شامل پاداش یکباره ۲۰۰ یورویی (۲۱۳ دلار) برای حدود ۴.۲ میلیون خانوار با درآمد سالانه تا ۲۷۰۰۰ یورو (۲۸۸۰۰ دلار) و تمدید کاهش مالیات برای قبوض انرژی تا نیمه اول سال آینده است. «پدرو سانچز»، وزیر کشور اسپانیا این بسته کمک مالی را تشریح کرده است.

بسته‌های کمک مالی گذشته به صورت مشابهی شامل کمک‌های مستقیم، کاهش مالیات، وام‌های نرم و کنترل اجاره بهای مسکن بود.

این اقدامات، همراه با توافقی که اسپانیا با اتحادیه اروپا برای ایجاد محدودیت در قیمت گاز برای تولید برق انجام داده، تا حدی موفقیت آمیز بوده است.

تورم اسپانیا در ۱۲ ماه گذشته در ماه نوامبر به ۶.۷ درصد کاهش یافت که پایین‌ترین نرخ در میان ۲۷ کشور اتحادیه اروپا بوده است.

کاهش شدید قیمت برق که ۲۲.۴ درصد نسبت به سال قبل در ماه نوامبر کاهش یافت، به کاهش تورم کمک کرد.

اما قیمت مواد غذایی همچنان به قدرت خرید اسپانیایی‌ها ضربه می‌زند و قیمت موادغذایی در ماه‌های اکتبر و نوامبر نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است.

دولت اسپانیا اعلام کرده است که مالیات بر ارزش افزوده (VAT) مواد غذایی ضروری مانند نان، پنیر، شیر، میوه و سبزیجات و غلات را از ۴ درصد به ۰ درصد کاهش می‌دهد. «پدرو سانچز»، نخست وزیر اسپانیا گفته است: «مالیات بر ارزش افزوده ماکارونی و روغن‌های پخت و مالیات را نیم تا ۵ درصد کاهش می‌دهد.» سانچز همچنین از تمدید ۱۲ ماهه یارانه سفر قطار برای مسافران و محدودیت در افزایش اجاره‌ها خبر داد.

با این حال، تخفیف در قیمت بنزین برای مصرف کنندگان به جز برای بخش حمل و نقل عمومی متوقف خواهد شد. نخست وزیر اسپانیا در این ارتباط گفت که کمک‌های ارائه شده تا کنون به اسپانیا کمک کرده تا در سال جاری رشد اقتصادی قوی داشته باشد که به گفته وی این رشد بیش از ۵ درصد و بالاتر از پیش بینی ۴.۴ درصدی قبل است.