شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ارتش#آماده باش

وزیر کشور کوزوو:

صربستان قصد بی ثبات کردن شمال کوزوو را دارد

 صربستان قصد بی ثبات کردن شمال کوزوو را دارد

صرب‌های شهر میتروویکا در شمال کوزوو روز سه‌شنبه ساعاتی پس از اعلام آماده باش ارتش صربستان دست به سنگر بندی زده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، «خلال اسوکلا»، وزیر کشور کوزوو، روز سه‌شنبه گفت صربستان، تحت نفوذ روسیه، با حمایت از اقلیت صرب در بخش‌های شمالی راه‌ها را مسدود کرده و تظاهرات برگزار می‌کنند و قصد بی‌ثباتی در کوزوو را دارند.

صرب‌های شهر میتروویکا در شمال کوزوو روز سه‌شنبه ساعاتی پس از آنکه صربستان اعلام کرد ارتش خود را در بالاترین سطح آماده باش جنگی پس از هفته‌ها تشدید تنش‌ها بین بلگراد و پریشتینا قرار داده است، سنگرهای جدیدی را برپا کردند.

این در حالی است که صربستان تلاش برای بی ثبات کردن همسایه خود را رد می‌کند و می‌گوید که فقط می‌خواهد از اقلیت خود در آنجا محافظت کند. الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان روز سه شنبه گفت، صربستان به مبارزه برای صلح و جستجوی راه حل های سازش ادامه خواهد داد.

بلگراد اواخر روز دوشنبه گفته بود که با توجه به آخرین وقایع منطقه و اعتقادش به اینکه کوزوو برای حمله به صرب‌ها و برداشتن اجباری سنگرها آماده می‌شود، به ارتش و پلیس خود دستور داده است که در بالاترین سطح آماده‌باش قرار گیرند.

از ۱۰ دسامبر، صرب‌ها در شمال کوزوو پس از دستگیری یک پلیس سابق صرب به اتهام حمله به افسران پلیس در حال خدمت، موانع متعددی را در داخل و اطراف میتروویکا ایجاد کرده و با پلیس تبادل آتش کردند.

کوزوو با اکثریت آلبانیایی در سال ۲۰۰۸ با حمایت غرب و پس از جنگ ۱۹۹۸-۱۹۹۹ که در آن ناتو برای حفاظت از شهروندان آلبانیایی نژاد مداخله کرد، استقلال خود را از صربستان اعلام کرد.

کوزوو عضو سازمان ملل نیست و پنج کشور اتحادیه اروپا - اسپانیا، یونان، رومانی، اسلواکی و قبرس - از به رسمیت شناختن کشور کوزوو خودداری می‌کنند.

تنش همچنان بالاست زیرا جاده‌ها در شمال کوزوو همچنان مسدود است

همچنین روسیه، متحد تاریخی صربستان، از عضویت کوزوو در سازمان ملل جلوگیری می‌کند.

حدود ۵۰ هزار صرب در بخش شمالی کوزوو زندگی می‌کنند و از به رسمیت شناختن دولت یا ایالت پریشتینا خودداری می‌کنند. آنها بلگراد را پایتخت خود می‌بینند.

دولت کوزوو گفت که پلیس ظرفیت و آمادگی لازم برای اقدام را دارد اما منتظر است تا نیروهای حافظ صلح ناتو در کوزوو به درخواست آنها برای برداشتن موانع پاسخ دهند. ووچیچ گفت که مذاکرات با دیپلمات‌های خارجی در مورد چگونگی حل این وضعیت ادامه دارد.

صبح روز سه‌شنبه در میتروویکا کامیون‌ها برای بستن جاده‌ای که بخش صرب‌نشین شهر را به بخش اکثریت آلبانیایی متصل می‌کند، پارک کردند. صرب‌ها خواستار آزادی افسر دستگیر شده هستند.

شهرداران صرب در شهرهای شمالی کوزوو نیز به همراه قضات محلی و حدود ۶۰۰ افسر پلیس ماه گذشته در اعتراض به تصمیم دولت کوزوو مبنی بر تعویض پلاک خودروهای صادر شده توسط صربستان با پلاک‌های صادر شده توسط پریشتینا استعفا دادند.

تهاجم روسیه به اوکراین باعث شده است که کشورهای اتحادیه اروپا انرژی بیشتری را صرف بهبود روابط با شش کشور بالکان آلبانی، بوسنی و هرزگوین، کوزوو، مونته‌نگرو، مقدونیه شمالی و صربستان کنند، علی‌رغم اینکه همچنان تمایلی به گسترش بیشتر اتحادیه اروپا ندارند.