شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#پارکینگ#تاکسی

کرایه تاکسی و هزینه پارکینگ دو فرودگاه بزرگ ایران گران شد

کرایه تاکسی و هزینه پارکینگ دو فرودگاه بزرگ ایران گران شد

افزایش قیمت، فعل پرتکرار این روزهاست که ظاهرا نه مانعی سد راه آن است و نه ترمزی، یارای کنترل آن را دارد. در ادامه این گرانی‌های پنهان و آشکار، از ارز و طلا تا خودرو و مسکن و خوراک، حال ‏کرایه پارکینگ فرودگاه‌ها نیز با افزایش بیش از صد در صدی مواجه شده است. مصداق بارز آنچه می‌گوییم هزینه پارکینگ فرودگاه مهرآباد است که از ٢٣ هزار تومان در شبانه روز به ٦٤ هزار تومان افزایش یافته است.

از تاکسی اینترنتی تا خودرو شخصی، کدام به صرفه است؟!

شاید همراه بردن خودروی شخصی به فرودگاه‌ها در سال‌های گذشته امری معقول و به صرفه به نظر می‌رسید اما امروز و با وجود تغییرات گسترده‌ای که در هزینه پارکینگ‌ها به وجود آمده، می‌توان کمی روی این موضوع تردید کرد. همانطور که در ابتدای گزارش عنوان شد، هزینه پارکینگ فرودگاه مهرآباد از ٢٣ هزار تومان در شبانه روز به ٦٤ هزار تومان افزایش یافته است. این مکان، از پرترددترین فرودگاه‌های کشور است و سفرهای داخلی و برخی سفرهای خارجی ویژه از این فرودگاه به انجام می‌رسد. فرودگاه مهرآباد دارای چهار پارکینگ است که شامل سه پارکینگ طبقاتی(پارکینگ‌های ۱ و ۲ و ۴) و یک پارکینگ فضای باز (پارکینگ ۳) می‌شود. هرچه مدت توقف خودرو در پارکینگ بیشتر باشد، هزینه‌ پرداختی نیز افزایش می‌یابد. در این راستا و طبق آخرین آمار ورودی این فرودگاه‌ ۷ هزارتومان، توقف هر ساعت از یک تا ۱۵ ساعت، ۲ هزار و پانصد تومان، شبانه‌روزی (توقف از ۱۵ تا ۲۴ ساعت)، ۵۳ هزار تومان و شبانه‌روزی بعد از ۴ روز ۶۴ هزار تومان خواهد بود که البته به تمام این هزینه‌ها مبلغی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده نیز، علاوه خواهد شد.

حال باید دید که هزینه رفتن به فرودگاه مهرآباد با تاکسی‌های اینترنتی چه قدر تمام می‌شود. این که یک فرد قصد دارد از کدام نقطه شهر و در چه ساعتی به فرودگاه مهرآباد برود نیز در هزینه موثر خواهد بود اما بنا بر نرخ‌های فعلی، بیشترین هزینه سفر به مهرآباد، بیش از ۱۴۰ هزار تومان در ساعت پرترافیک و کمتر از ۹۰ هزار تومان در ساعات کم‌ترافیک است. کمترین هزینه سفر به فرودگاه مهرآباد، کمتر از ۶۰ هزار تومان در ساعات پرترافیک و حدود ۳۰ هزار تومان در ساعات کم‌ترافیک است‌ که البته با لحاظ کردن هزینه رفت و برگشت، باز هم عدد کمی نخواهد بود.

فرودگاه امام خمینی، هزینه پارکینگ و تاکسی اینترنتی

برای سفر به خارج از کشور، مقصد، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی خواهد بود. داده‌ها حکایت از آن دارد که پارکینگ طبقاتی فرودگاه امام خمینی ۵ هزار تومان بابت ورودی دریافت می‌کند و توقف در این پارکینگ هم ساعتی ۲ هزار تومان تمام می‌شود. پارکینگ محوطه باز فرودگاه امام خمینی هم ارزان‌تر است؛ ورودی این پارکینگ ۳۵۰۰ تومان است. نرخ هر ساعت توقف در این پارکینگ هم ۱۵۰۰ تومان تعیین شده است. هر شبانه‌روز توقف در این پارکینگ هم ۲۰ هزار تومان هزینه دارد.

هزینه تاکسی‌های اینترنتی با مقصد فرودگاه نیز جالب توجه است. بنا بر نرخ‌های فعلی، بیشترین هزینه سفر به فرودگاه امام، بیش از ۱۹۰ هزار تومان در ساعت پرترافیک و کمتر از ۱۴۰ هزار تومان در ساعات کم‌ترافیک است. کمترین هزینه سفر به فرودگاه مهرآباد، کمتر از ۸۰ هزار تومان در ساعات پرترافیک و حدود ۴۰ هزار تومان در ساعات کم‌ترافیک است‌ که البته با لحاظ کردن هزینه رفت و برگشت، باز هم عدد کمی نخواهد بود. هزینه‌هایی که احتمالا تاکسی‌های فرودگاهی را برآن داشته تا رقیبان را کنار بزنند.

حذف اسنپ و تپسی از شهر فرودگاهی امام خمینی

سعید چلندری، سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی، از دستور دادستانی برای ممنوعیت ورود تاکسی‌های اینترنتی به شعاع ۸۰۰ متری این فرودگاه خبر داد و گفت: «در بازدید معاون دادستانی از فرودگاه امام (ره) مشکلات رانندگان تاکسی فرودگاه امام مورد بررسی قرار گرفت. ‌نظر رانندگان و همچنین شهر فرودگاهی امام (ره) این بود مکانی برای رانندگان تاکسی‌های اینترنتی تپسی و اسنپ مشخص شود تا مانع فعالیت رانندگان تاکسی فرودگاه نشوند که ساعت‌ها در نوبت برای انجام یک سرویس هستند و با آن موافقت شد.» او همچنین با اشاره به این‌که نرم‌افزار جدیدی برای تاکسی فرودگاه امام(ره) توسط یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی طراحی شده است، افزود: «فرودگاه امام، نخستین فرودگاه کشور است که به چنین نرم‌افزاری مجهز می‌شود؛ این نرم‌افزار از اپ تپسی و اسنپ کارایی بیشتری خواهد داشت.» چلندری اظهارکرد: «مسافران در زمان ورود به سالن فرودگاه امام (ره) می‌توانند این نرم‌افزار کاربردی را روی تلفن‌های همراه خود نصب کرده و از خدمات آن استفاده کنند.»

اما دلیل استفاده مسافران فرودگاهی از تاکسی‌های اینترنتی، قیمت‌های بالای تاکسی‌های فرودگاهی بود. حالا با دور شدن یک کیلومتری تپسی و اسنپ از فرودگاه، مسافران مجبور می‌شوند از تاکسی‌های فرودگاهی با هر کرایه‌ای که اعلام می‌کنند استفاده کنند. چرا که مسافران برای استفاده از تپسی و اسنپ، باید مسیر حدوداً یک کیلومتری را با چمدان‌های سنگین پیاده بروند و چنین کاری عملاً حذف تاکسی‌های اینترنتی از چرخه مسافربری را رقم می‌زند. روندی که بعید نیست گران ماندن یا حتی گرانتر شدن نرخ تاکسی‌های فرودگاهی و متضرر شدن مسافران را در پی داشته باشد.

منبع: روزنامه فراز