شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#حوزه#رئیس جمهوری

پوتین: جامعه مشترک المنافع آماده مقابله مشترک با تهدیدات و چالش‌هاست

پوتین: جامعه مشترک المنافع آماده مقابله مشترک با تهدیدات و چالش‌هاست

رئیس جمهوری روسیه حوزه کلیدی همکاری راهبردی بین کشورهای جامعه مستقل مشترک المنافع را حفظ امنیت و ثبات در منطقه مشترک اوراسیا نامید و یادآور شد: «متاسفانه چالش‌ها و تهدیدات در این زمینه، که عمدتاً از خارج شکل گرفته، هر سال بیشتر از قبل می‌شود.»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»،  نشست مرسوم و غیررسمی شب سال نوی رهبران جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) روز دوشنبه در سنت پترزبورگ روسیه و به میزبانی ولادیمیر پوتین، برگزار شد و به گفته رئیس جمهوری روسیه، این نشست نشان داد که حلقه دوستانه آنها در شرایط  افزایش تهدیدها و چالش‌ها کنونی محکم تر شده و آنها،  علیرغم وجود برخی اختلافات بین کشورهای عضو این جامعه، تمایل برای همکاری با یکدیگر برای حل مشکلات و  توسعه بیشتر همکاری‌ها را مورد تایید قرار دادند.

ولادیمیر پوتین در  این نشست یادآور شد، چالش‌ها و تهدیدات امنیتی در فضای کشورهای مستقل مشترک المنافع در حال افزایش است، اما نکته اصلی این است که کشورهای این جامعه آماده همکاری و مقابله مشترک با آنها هستند. رئیس جمهوری روسیه گفت: «این واقعیت که ما بار دیگر در چنین حلقه دوستانه‌ای گرد هم جمع شدیم، به نظر من، گواه بر تمایل همه طرفین برای ایجاد همکاری مشترک در فضای جامعه کشورهای مستقل مشترک المنافع و تقویت روحیه مشارکت استراتژیک واقعی و در نظر گرفتن منافع همه کشورهای عضو این جامعه است».

وی با اشاره به اینکه که تعامل کشورهای منطقه در چارچوب  جامعه مشترک المنافع با موفقیت در حال توسعه است، افزود: «این واقعیت با توجه به رشد مداوم روابط تجاری بین ما و روسیه با همه کشورهای مستقل مشترک المنافع مورد تایید قرار گرفته است. همه این‌ها در شرایطی اتفاق می‌افتد که نوسانات بازارهای جهانی، شرایط نامناسب اقتصادی و همچنین اعمال فشار تحریم‌ها از سوی برخی کشورها وجود دارد.

رئیس جمهوری روسیه یادآور شد، در چنین شرایطی کشورهای جامعه مستقل مشترک المنافع  به طور فعال تر به سمت استفاده از ارزهای ملی در تسویه حساب های متقابل روی آوردند. وی تاکید کرد: از سوی کشورهای مشترک المنافع، اقدامات هماهنگی با هدف جایگزینی واردات و تضمین توسعه تکنولوژیکی، استقلال، ایجاد تولیدات مشترک صنعتی و بالا بردن توان بالقوه علمی انجام شده و در نتیجه، حاکمیت اقتصادی و مالی کشورهای این جامعه تقویت شده است.

به عقیده پوتین، حوزه کلیدی همکاری راهبردی در بین کشورهای مشترک المنافع حفظ امنیت و ثبات در منطقه مشترک اوراسیا است. وی تأکید کرد: «متاسفانه چالش‌ها و تهدیدات در این زمینه، که عمدتاً از خارج شکل گرفته، هر سال بیشتر از قبل می‌شود».

رئیس جمهوری روسیه در عین حال افزود: متأسفانه باید بپذیریم که برخی اختلافات نیز بین کشورهای عضو جامعه مشترک المنافع وجود دارد. اما نکته اصلی این است که ما آماده هستیم و برای تقویت امنیت جمعی خود همکاری خواهیم کرد. وی ابراز اطمینان کرد که تعمیق همکاریها در بین کشورهای جامعه مستقل مشترک المنافع در راستای منافع  اصولی همه این کشورهاست. وی گفت: "این همکاری  به حل موثرتر مشکلات در زمینه توسعه اجتماعی-اقتصادی کشورهای مشترک المنافع و تقویت ثبات و امنیت منطقه کمک خواهد کرد."

ولادیمیر پوتین همچنین زبان روسی را نیروی متحد کننده قدرتمندی نامید که کشورهای جامعه مستقل مشترک المنافع را در کنار یکدیگر نگه داشته و روابط آنها را تقویت کرده است. وی یادآور شد که همه کشورها از قبل برای برگزاری سال زبان روسی در سطح جامعه مستقل مشترک المنافع در سال 2023 به توافق رسیده و از همتایان خود برای حمایت از این ابتکارعمل تشکر کرد.

گفتگوی رهبران در قالب یک اجلاس بسته، بدون حضور خبرنگاران و طی یک شام غیررسمی ادامه یافت، جایی که آنها با جزئیات بیشتر در  خصوص نتایج سال در حال پایان و برنامه های آینده بحث و تبادل نظر کردند.

نشست سران کشورهای عضو جامعه مستقل مشترک المنافع در سن پترزبورگ روسیه برای دو روز ادامه خواهد داشت. رهبران جمهوری آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان در این نشست حضور دارند.

انتهای پیام/