شهر خبر

اوکراین: قصد برگزاری مذاکرات صلح تا پایان فوریه را داریم

اوکراین: قصد برگزاری مذاکرات صلح تا پایان فوریه را داریم

وزیر امور خارجه اوکراین در سخنانی گفت که کی یف قصد دارد تا پایان ماه فوریه آینده مذاکرات صلح را برگزار نماید و این مذاکرات ترجیحا در سازمان ملل خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه النشره، «دمیترو کولبا» وزیر امور خارجه اوکراین در سخنانی گفت: تمام جنگ ها از طریق دیپلماتیک و بر سر میز مذاکرات خاتمه می یابد.

بر اساس این گزارش، وزیر امور خارجه اوکراین همچنین افزود که کی یف قصد دارد تا پایان ماه فوریه آینده مذاکرات صلح را برگزار کند و ترجیحاً این مذاکرات در سازمان ملل متحد برگزار می شود.

«دمیترو کولبا» وزیر خارجه اوکراین پیش از این هم اعلام کرده بود که کی یف در حال برنامه ریزی برای درخواست حذف روسیه از عضویت دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در روز دوشنبه (امروز، ۲۶ دسامبر) است.

وزیر خارجه اوکراین در تلویزیون سراسری کشورش در این خصوص گفت: موضوع کرسی دائم و برخورداری روسیه از حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل که در اختیار ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و چین هم قرار دارد، پیش از این در محافل دیپلماتیک بررسی شده است.

لازم به ذکر است که ارتش روسیه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) «عملیات نظامی ویژه» خود را در شرق اوکراین آغاز کرد؛ مقامات ارشد دولت روسیه می‌گویند این عملیات در پاسخ به درخواست سران جمهوری‌های خودمختار دونتسک و لوهانسک برای حفاظت از آنها در برابر نیروهای اوکراینی آغاز شده است. به نوشته اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفته است که هدف از این عملیات «حمایت از مردمی است که بیش از هشت سال تحت نسل‌کشی و آزار و اذیت رژیم کی‌یف قرار داشتند».

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفته بود که هدف از این عملیات «حمایت از مردمی است که بیش از ۸ سال تحت نسل کشی و آزار و اذیت رژیم کی یف قرار داشتند».

آمریکا و کشورهای غربی برای مقابله با پیشروی ارتش روسیه، ضمن ارسال انواع تسلیحات پیشرفته به ارتش اوکراین، تاکنون تحریم‌های زیادی علیه روسیه اعمال کرده‌اند. از سوی دیگر «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه نیز گفته است هر گونه محموله و کاروانِ حامل تسلیحات نظامی برای اوکراین، هدفی مشروع برای نیروهای روسیه است.