شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واقعیت

راست و دروغ تغییر دامنه نوسان سکه بورسی

راست و دروغ تغییر دامنه نوسان سکه بورسی

فردای اقتصاد: محدودیت‌های دستوری در بازارها از دامنه نوسان و حجم مبنا در سهام گرفته تا سقف‌گذاری قیمتی در بازار ارز، عموما دردسرهای بسیاری برای معامله‌گران ایجاد کرده و نه تنها در جلوگیری از التهابات موفق نبوده است که اتفاقا به عقیده کارشناسان به التهابات می‌افزایند. دامنه نوسان یکی از مهم‌ترین محدودیت‌هاست که سال‌هاست کارشناسان نسبت به آثار آن از جمله کاهش نقدشوندگی و «اثر آهنربایی» ناشی از دامنه نوسان انتقاد داشته‌اند. حالا طی دو روز اخیر شائبه‌ای در خصوص کاهش دامنه نوسان سکه بورسی در میان فعالان بازارها شکل گرفته است که به نگرانی‌های فوق افزوده است. برخی تصور می‌کنند این دامنه نوسان از ۲ درصد به ۰.۵ و سپس ۰.۲ درصد کاهش یافته است. اما بررسی‌ها نشان از آن دارد که دامنه نوسان گواهی سپرده سکه در حقیقت تغییر نکرده است. علت آن را در ویدیوی فوق توضیح داده‌ایم.

خریداران سکه رفاه امروز در نرخ ۱۹ میلیون و ۲۱۷ هزار تومان با صف خرید مواجه شدند و تقاضا برای خرید حدود ۶ هزار سکه به در بسته خورد. چراکه عرضه متقابلی حتی از سوی بانک مرکزی برای افزایش نقدشوندگی نماد مذکور وجود نداشت.

دامنه نوسان سکه بورسی ۲۱ آذر از ۵ درصد به ۲ درصد محدود شد. همزمان در ۲۲ آذر فرمول جدیدی برای کشف قیمت پایانی سکه بورسی اعلام شد که به نوعی موجب تعدیل نوسانات آن می‌شود، هر چند همچون محدودیت‌های دیگر دست و پای معامله‌گران را بیش از پیش بسته و نقدشوندگی بازار را کاهش داده است.

«گواهی سپرده سکه طلا» که به آن «سکه بورسی» یا «سکه تحویل یک روزه» نیز گفته می‌شود یک گواهی است که بیانگر مالکیت صاحب آن به سکه‌های طلایی است که در انبار بانک‌های مورد تایید بورس کالا (رفاه، ملت، صادرات، سامان و آینده) سپرده‌گذاری شده است. خریدار سکه بورسی در صورت تمایل به دریافت فیزیکی سکه، از یک روز پس از خرید گواهی آن می‌تواند سکه را از انبار فیزیکی بورس کالای ایران دریافت کند. گواهی سپرده سکه طلا، پیچیدگی سرمایه‌گذاری‌های سنتی بازار طلا را ندارد و از مخاطرات حمل و نگهداری، انتقال وجوه و حفظ اصالت سکه محفوظ است.