شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#نرخ تورم#بریتانیا#کریسمس

یک شام کریسمس در بریتانیا چقدر گران شد؟

یک شام کریسمس در بریتانیا چقدر گران شد؟

فردای اقتصاد: حمله روسیه به اوکراین، اثر خود را بر میز شام کریسمس نیز بر جای گذاشت. جدیدترین آمارها از نرخ تورم یک شام کریسمس در بریتانیا بر اساس اجزای تشکیل دهنده آن حاکی از تورم بیش از ۳۰ درصدی برخی از اقلام غذایی دارد. به طوری که سس کرنبری تورمی ۳۷.۴ درصدی را ثبت کرد و سیب‌زمینی نیز  نسبت به یکسال گذشته ۳۴.۵ درصد گران‌تر شده است. دیگر اقلام غذایی نیز روندی مشابه را نشان می‌دهند.

شام کریسمس در واقع از شب کریسمس تا عصر روز کریسمس سرو می‌شود و بخش قابل توجهی از گردهمایی‌هایی را تشکیل می‌دهد که برای جشن گرفتن فرا رسیدن میلاد حضرت مسیح (ع) برگزار می‌شود. وعده غذایی مصرف شده در نقاط مختلف جهان با غذاهای منطقه ای و سنت‌های محلی گوناگون است. در بسیاری از نقاط جهان، به ویژه مستعمرات سابق انگلیس، این غذا تا حدی با شام کریسمس انگلیسی که شامل بوقلمون بریان شده و پودینگ است، ارتباط دارد.

طبق محاسبه خیریه «سلویشن‌آرمی» هر وعده غذای کریسمس هفت پوند و پنجاه پنس می‌شود. البته این محاسبه در تاریخ ۲۲ اکتبر صورت گرفته و هزینه آن قطعا در شب کریسمس با توجه به شیب صعودی افزایش بیشتری داشته است.

بر اساس آمارهای رسمی، تورم بریتانیا در ماه گذشته بیش از حد انتظار از بالاترین رقم ۴۱ ساله خود در ماه اکتبر کاهش یافت، اما خانوارها همچنان تحت فشار افزایش سرسام‌آور هزینه‌های غذا و انرژی قرار دارند. اما قیمت مواد غذایی همچنان در حال افزایش است. هزینه اقلام ضروری مانند نان و غلات در ماه گذشته میلادی بیشترین جهش قیمت را داشته است و با افزایش ۱.۹ درصدی به جهش ۱۶.۶ درصدی در سال منتهی به نوامبر ۲۰۲۲ کمک کرد.