شهر خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

درگیری‌ها و ایجاد دوقطبی‌ها خواست دشمن است

درگیری‌ها و ایجاد دوقطبی‌ها خواست دشمن است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه مجمع عمومی بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان گفت:ما از دوقطبی سازی میان مردم متنفریم و از دعوا بین زنان چادری و غیر محجبه بیزاریم.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین مجمع عمومی بنیاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی بانوان صبح امروز پنجم دی‌ماه با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در بخشی از این جلسه محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بیان سخنانی پرداخت. وی با اشاره به اینکه حرکت‌های خوبی در این یکسال در معاونت قرآن و عترت شکل گرفته است، گفت: این حرکات باید تقویت شود. از معاون قرآنی خواسته‌ام حضور خودشان را در استان‌ها و شهرستان‌ها بیشتر کنند و جلسات اختصاصی و تبیینی برگزار کنند. ظرفیت‌هایی که در حوزه‌های مختلف و از جمله در حوزه بانوان ایجاد کرده‌ایم باید در حوزه عملیات خود را نشان دهد.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف اصلی فعالیت‌های ما گسترش فرهنگ قرآنی است، افزود: گسترش این فرهنگ با حرف اتفاق نمی‌افتد، اولین حرکت در این مسیر، گسترش همین متن و کلام نورانی قرآن کریم است. شاید برخی اوقات در این موضوع دچار اختلال در معنا شویم، در موضوع قرآن اصل و هدف همان تبلیغ متن قرآن چه به لحاظ حفظ، چه قرائت، چه درست‌خوانی و … است. کارهای دیگر گام دوم است، همین که فرزندان ما قرآن بدانند و قرآن بخوانند مسئله مهمی است.

خود را مقید به ترویج متن قرآن بدانیم

اسماعیلی با اشاره به حدیث «نَوّرُوا بُیُوتَکُمْ بِتِلَاوَةِ الْقُرْآنِ» تصریح کرد: باید این نورانیت را از داخل خانه‌ها به محله‌ها و شهرها و روستاها ببریم و خود را مقید به ترویج متن قرآن بدانیم. برای ما زیبنده نیست که برخی از فرزندان ما بعد از سال‌ها آموزش قرآن در مدرسه نتوانند یک صفحه قرآن را به خوبی بخوانند، این یعنی ناکامی؛ به مصر و پاکستان نگاه کنید که چقدر حافظ قرآن دارند. اصلاً نظام آموزشی آنها چقدر به این موضوع می‌پردازد که خروجی آن هزاران هزار حافظ قرآن است؛ نظام آموزشی ما که پای این کار است و ظرفیت‌های بسیار زیادی را هم به خدمت گرفته است خروجی‌ای دارد که موجب ناراحتی و گلایه است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: کشورهایی که سال‌هاست سکولاریسم در آن رخنه کرده و نظام حکمرانی را در اختیار گرفته است، می‌دانند که بدنه مردم را قرآن حفظ کرده است. جامعه مصر را نگاه کنید، کشور مصر اولین نقطه از جهان اسلام است که غرب و تجدد وارد به آنجا وارد شده است. در این کشور اولین کارهایی که برای اسلام‌زدایی اتفاق افتاده است موضوع حجاب و زنان بوده و تاریخ کاملاً گواهی می‌دهد که فرانسوی‌ها چه کارهایی انجام دادند. چه شده است که آنجا بعد از گذشت ۲۲۰ سال از استعمار و حکومت‌هایی که حاکم هستند، امروز بهترین قاریان دنیا را دارند و اسلام‌خواهی آنها آنقدر قوی است که مکتب اهل بیت مورد اقبال گسترده قرار گرفته است. این به دلیل متن قرآن است. هرجا قرآن حضور دارد به تبع آن بسیاری از مناسک دینی هم رعایت می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این جلسه با تأکید بر اینکه در حوزه بانوان مسئله اول ما ترویج متن قرآن است، گفت: من درخواست می‌کنم دوستان به این توجه کنند و آن را اشاعه دهند. چه ایرادی دارد جلسات ما با خوانش یک حزب قرآن شروع شود و دقایقی هم در مورد فهم قرآن صحبت شود. اصل همین‌ها هست. درخواست من این است که این مسئله گم نشود چرا که ما از آن ضربه خورده‌ایم و انشاالله در این دوره جدید در ادامه فعالیت‌ها این موضوع مورد توجه جدی باشد و ما این را جلو ببریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه به شدت حامی تشکل‌های غیردولتی هستیم، گفت: بنای این دولت بر عدم تصدی‌گری در همه بخش‌هاست. ما دست همه فعالین مردمی قرآنی را می‌بوسیم و همه امکانات را هم در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه وقتی به قرآن عمل می‌کنیم، برکات بسیار زیادی را به همراه دارد، گفت: این مصداق «إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ» است و انگار ملائکه الهی به پشتیبانی کار می‌آیند. یک روحانی در یکی از روستاهای محروم کشور به آیه آخر سوره مبارکه توبه عمل کرده و به یکباره اتفاق مهمی رخ داده است. این شخص بدون هیچ امکاناتی در نقطه محرومی ۳۰۰ حافظ قرآن را تربیت کرده است. کاری که ممکن است منِ وزیر با امکانات زیادی که در اختیار دارم هم نتوانم یک هزارم آن را انجام دهم.

نمایشگاه قرآن باید به دست مردم داده شود

اسماعیلی در ادامه با تأکید مجدد بر عدم تصدی‌گری دولت، بیان کرد: نمایشگاه قرآن باید به دست مردم داده شود، در دانشگاه‌ها تشکل‌های دانشجویی قرآنی باید فعال شود و در مدارس هم تشکل‌های قرآنی دانش آموزی را راه‌اندازی کنیم. ما مسئول ترویج قرآن در بین همه دستگاه‌های دولتی هستیم و انشاالله کارگروهی به همین منظور با حضور معاونین مرتبط دستگاه‌های دولتی برگزار شود.

وی در پایان با تاکید بر تروریسم رسانه‌ای گفت: هرچه سخن درست را در مقابل تحریفاتی که رسانه‌های دشمن در حق ما روا می‌دارند بگوییم به جهت بمباران رسانه‌ای شنیده نمی‌شود. بنیاد کوثر ظرفیتی برای گسترش ترویج فعالیت‌های قرآن خواهد بود چرا که با شبکه ای گسترده از بانوان همراه بوده و امروز دولت از حضور بانوان در عرصه‌های مختلف استقبال می‌کند. ما از دوقطبی سازی میان مردم متنفریم. از دعوا بین زنان چادری و غیر محجبه بیزاریم و نباید چنین اتفاقی بیافتد و این درگیری‌ها و ایجاد دوقطبی‌ها را خواست دشمن میدانیم. در همه احوال گفتگو را باید ملاک قرار دهیم و با سعه صدر همگی با هم باشیم.

در انتهای این نشست از مجلات و کتاب‌هایی تالیفاتی از سوی بانوان رونمایی شد.