شهر خبر

ایرانی‌ها مالک چند یونیکورن‌ آمریکایی هستند؟

اعتماد: «یونیکورن» اصطلاحی است که در چند سال گذشته بارها درایران مطرح شده و به اخبار عمومی هم راه پیدا کرده است. به عبارتی ساده، کسب‌وکاری که تمامی سهامدارانش خصوصی باشند و بیش از یک میلیارد دلار ارزش داشته باشد، «یونیکورن» خوانده می‌شود.

در روزهای پایانی هفته گذشته سالنامه مهاجرتی ایران ۱۴۰۱ به عنوان تنها سند مهاجرتی کشور از سوی رصدخانه مهاجرت ایران منتشر شد که اطلاعات تازه‌ای درباره دلایل میل به مهاجرت ایرانیان و همچنین آمار و ارقام مرتبط در این زمینه دارد. علاوه بر این مهم‌ترین تفاوت‌های این نسخه نسبت به سالنامه‌های پیشین در اضافه‌ شدن بخش‌های «مهاجرت کسب‌وکار»، «مهاجرت کادر درمان»، «مهاجرت‌های اقلیمی» است.

۶۴ درصد بنیان‌گذاران و هم‌بنیان‌گذاران یونیکورن‌های امریکایی را مهاجران یا فرزندان آن‌ها تشکیل می‌دهند. نتایج این کتاب تازه همچنین می‌گوید که مجموع ارزش ۳۱۹ یونیکورنی که مهاجران در امریکا راه‌اندازی کرده‌اند ۱.۲ تریلیون دلار است که این رقم بیش از ارزش تمام شرکت‌های بورسی بسیاری از کشورها، از جمله آرژانتین، کلمبیا، پرو، پرتغال، ایرلند، روسیه و مکزیک است.

همچنین  ایرانیان در سه سال اخیر (۲۰۱۹ تا نیمه اول ۲۰۲۲) از دو کشور کانادا و انگلستان بیش از ۲۰۰۰ ویزای استارت‌آپ، کارآفرینی، سرمایه‌گذاری یا خوداشتغالی دریافت کرده‌ان