موضع طلبکارانه جمهوری آذربایجان در برابر دادگاه حقوق بشر اروپا

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان روز یکشنبه به تصمیم دادگاه حقوق بشر اروپا درباره اقدامات صورت گرفته در ارتباط با مسیر «لاچین» واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری «آذر نیوز» وزارت خارجه آذربایجان در این بیانیه اعلام کرد که تمامی خودروها در مسیر جاده لاچین بدون هیچ مانعی حرکت می‌کنند.

این وزارتخانه مدعی شد که عبور کمک‌های بشردوستانه و پزشکی در مسیر لاچین امکان پذیر است و فیلم‌های ویدئویی منتشر شده در رسانه‌های مختلف نشان داد که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و خودروهای امدادی ارمنستان آزادانه و ایمن از جاده لاچین عبور می‌کنند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان همچنین نسبت به استفاده ارمنستان از مسیر لاچین برای انتقال مین‌های ضد نفر ابراز نگرانی کرده است. باکو مدعی شده که مین‌گذاری عمدی توسط ارمنستان منجر به افزایش تعداد قربانیان مین در جمهوری  آذربایجان شد.

موضع طلبکارانه جمهوری آذربایجان در برابر دادگاه حقوق بشر اروپا

این وزارتخانه اطمینان داده که جمهوری آذربایجان قصد ندارد پایبندی به تعهدات حقوقی بین‌المللی خود را متوقف کند.

در این بیانیه آمده است: «جمهوری آذربایجان به تعهدات حقوقی بین‌المللی خود ادامه می‌دهد و از ارمنستان می‌خواهد که اقدامات و تحریکات بی‌رویه خود علیه جمهوری آذربایجان و مردم آن را متوقف کند.»

باکو طی روز‌های گذشته به دلایل واهی مسیر مهم لاچین به قره باغ را مسدود کرده است. این تنها مسیر دسترسی ارمنستان به قره باغ است. این اقدام باکو با مخالفت‌های بین‌المللی روبرو شده به طوریکه وزارت امور خارجه فرانسه از متحدان ارمنستان، با صدور بیانیه‌ای خواستار بازگشایی راه ارتباطی قره باغ کوهستانی به ارمنستان از سوی جمهوری آذربایجان شده است.

روز شنبه نیز رئیس جمهور جمهوری آذربایجان  از برتری باکو بر رقبا سخن گفت.

«الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در دیدار با روشنفکران  این کشور گفت: « دو سالی که از جنگ قره باغ گذشته است نشان داد که هیچکس نمی‌تواند بر ما برتری یابد.»

این در حالی است که رئیس منطقه قره باغ کوهستانی نیز روز شنبه گفت که خواسته‌های جمهوری آذربایجان غیر قابل قبول است.

«آراییک هاروتونیان» رئیس بخش قره باغ کوهستانی (آرتساخ)  در دیدار با مقام های ارشد این منطقه به شدت از اقدامات اخیر جمهوری آذربایجان در مسدود کردن منطقه «لاچین» انتقاد کرد.