شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#باکو

ارمنستان: باکو تمایل به صلح ندارد/ به دنبال پاکسازی قومیتی است

ارمنستان: باکو تمایل به صلح ندارد/ به دنبال پاکسازی قومیتی است

ایرنا نوشت: ارمنستان، جمهوری باکو را متهم کرد که تمایلی به برقراری صلح و ثبات نداشته و به دنبال پاکسازی قومیتی در منطقه قره‌باغ است.

وزارت امور خارجه ارمنستان در بیانیه ای سخنان رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در دیدار با نمایندگان بخش غربی این کشور را نشاندهنده عدم علاقه باکو در برقراری صلح و ثبات در منطقه قفقاز جنوبی، لغو فرآیند صلح و پاکسازی قومیتی منطقه ناگورنو – قره باغ دانست.

در این بیانیه آمده است: الهام علی اف نه تنها به اشغال نظامی اراضی جمهوری ارمنستان اذعان کرده بلکه خواسته های ارضی جدیدی مطرح نموده و با بی‌اعتنایی به قوانین بین المللی و شرکای جهانی، جمهوری ارمنستان را به اعمال زور تهدید می کند.

وزارت امور خارجه ارمنستان از کشورهای دخیل در مذاکرات صلح خواست تا در گفتار و عمل باکو را وادار سازند تا جنگ طلبی را کنار گذاشته، به تعهدات خود عمل کرده و نیروهایش را از خاک ارمنستان خارج و از گذرگاه لاچین رفع انسداد کند.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان امروز در واکنش به شکایت ایروان از باکو در دادگاه حقوق بشر اروپا مدعی شد که تمامی وسایل نقلیه بدون مانع در جاده لاچین در حال تردد هستند.

در این بیانیه ایروان متهم شده که مشغول بهره برداری غیرقانونی از منابع معدنی قره باغ بوده و با استفاده از جاده لاچین آنها را به ارمنستان منتقل می کند.

به گفته وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان، ارمنستان در سال ۲۰۲۱ از طریق جاده لاچین مین به قره باغ انتقال داد که برخی از آنها در تخریب خانه شهروندان غیرنظامی به کار گرفته شد.

در پایان این بیانیه عنوان شد: باکو کماکان به تعهدات خود پایبند بوده و از ارمنستان می خواهد تا تحریکات خود علیه دولت و ملت جمهوری آذربایجان را متوقف سازد.

جیحون بایراموف وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان جمعه شب (۲ دی) گفت: مایل هستم در مورد گذرگاه لاچین مساله‌ای را روشن کنم. اطلاعات زیادی درباره مسدود شدن کامل این جاده و محاصره منطقه توسط جمهوری آذربایجان منتشر شده که واقعیت ندارد و حقایق موجود این اطلاعات را به راحتی رد می‌کند.

ظرف ۲ هفته گذشته گروه هایی از شهروندان که خود را "حامی محیط زیست" جمهوری آذربایجان عنوان کرده‌اند، گذرگاه لاچین که منطقه قره باغ را به خاک ارمنستان وصل می‌کند، مسدود کرده اند.

واکنش‌های بین المللی گسترده‌ای به این اقدام باکو صورت گرفته و پس از این اتفاق تمام کشورها با ابراز نگرانی از بحران‌های انسانی ناشی از این اتفاق، خواستار از سرگیری تردد آزاد در این محور شدند.

311311