شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#خودرو#کمیسیون اقتصادی

نظری خانقاه در صحن مجلس:

توجیه گرانی‌ها توسط وزرا قابل قبول نیست

توجیه گرانی‌ها توسط وزرا قابل قبول نیست

عضو کمیسیون اقتصادی دولت گفت: قابل قبول نیست که وزرا گرانی‌ها را توجیه کنند. وزیر صمت که باید عذر وی را به دلیل ضعف عملکرد می‌خواستیم، اخیراً افزایش خودرو را با بهانه‌های مختلف توجیه می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، سید غنی نظری خانقاه عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (یکشنبه ۴ دی ماه) در جلسه علنی مجلس در جریان بررسی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت سیزدهم گفت: متأسفانه در جلساتی که با مردم در حوزه انتخابیه داشتیم، هیچکدام از نمایندگان پاسخ قانع کننده‌ای درباره وضع کنونی بازار ارز و طلا نداشتیم، نه تنها ما که حتی دولت و شخص رئیس جمهور نیز پاسخ قانع کننده‌ای در این باره ندارد.

وی تصریح کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس زیر سوال می‌رود، اما کسی نمی‌پرسد که ما تا چه حد اختیارات داریم. در کدام تصمیمات ارزی نقش داریم؟ در ۲ سال و نیم گذشته در حوزه سیاست‌های بانکی و ارزی از کمیسیون اقتصادی نظری خواسته شده است؟

وی عنوان کرد: هنوز برای مجلس مشخص نیست فرمانده اقتصادی دولت کیست. افراد متعددی برای سازمان‌هایی نظیر برنامه و بودجه، معاون اول دولت، معاون اقتصادی رئیس جمهور تصمیم می‌گیرند، لذا باید برای مجلس مشخص شود که آیا صالح آبادی اختیار کافی و وافی در حوزه سیاست‌های ارزی دارد؟

نظری خانقاه بیان کرد: گاهاً شنیده می‌شود که در کمیته‌های دیگری با عنوان کمیته مداخلات ارزی تصمیمات ارزی گرفته می‌شود و رئیس کل بانک مرکزی صرفاً مجری است، بنابراین دولت باید پاسخگو باشد، اینکه می‌گفتند «خداروشکر ما رئیس جمهور نشدیم که دلار بشود ۵ هزار تومان» باید گفت دلار اکنون ۴۰ هزار تومان شده است. باید گفت روز به روز پول مردم دود می‌شود و به هوا می‌رود و مردم واقعاً گرفتارند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه تیم اقتصادی دولت که فاقد فرماندهی مشخص است، باید به مجلس پاسخگو باشد، اظهار کرد: قابل قبول نیست که وزرا گرانی‌ها را توجیه کنند. وزیر صمت که باید عذر وی را به دلیل ضعف عملکرد می‌خواستیم، اخیراً افزایش قیمت پژو پارس به ۶۰۰ میلیون تومان را با بهانه‌های مختلف و مقاله‌نویسی توجیه می‌کند، این توجیهات قابل قبول نیست.

وی با تاکید بر اینکه حفظ ارزش پول ملی وظیفه دولت است، خاطرنشان کرد: اینکه مردم پول خود را از بانک‌ها خارج می‌کنند ناشی از این است که می‌دانند ارزش پول آنها به راحتی از بین رفتن می‌رود، انتظار داریم سران قوا در جلسات خود برای گره‌گشایی از مشکلات اساسی گام بردارند، چرا که بی‌کفایتی برخی از مسئولان اقتصادی مبرهن و مشخص است.