شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#سردار سلیمانی#ملک#مستند#کارگردان#روستای

مستند "ردی از یک مرد"، نقطه عطف نگاهم به سردار سلیمانی بود

مستند "ردی از یک مرد"، نقطه عطف نگاهم به سردار سلیمانی بود

ساسان فلاح‌فر، کارگردان مستند "ردی از یک مرد" می‌گوید: سفرش به روستای قنات ملک تصویری متفاوت از حاج قاسم را برای او ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مستند «ردی از یک مرد» به کارگردانی ساسان فلاح‌فر یکی از مستندهای خوب سینما حقیقت بود که در بخش بلند ملی و شهید آوینی به نمایش درآمد.

فلاح‌فر که پنجمین حضور خود در جشنواره سینما حقیقت را تجربه می‌کند با ساخت مستند ردی از یک مرد، روایتی متفاوت از شهید سلیمانی را به مخاطبان عرضه کرده است.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره فیلم خود گفت: مستند من درباره بُعد جدیدی از شهید سلیمانی است. وقتی درباره ابرقهرمان‌ها صحبت می‌کنیم به نظرم لازم است کمی دورتر رفته و از نمای «لانگ‌شات» به آن سوژه نگاه کنیم تا بتوانیم زاویه جدیدی از آن ابرقهرمان را پیدا کنیم.

 

مستند , سینما , تلویزیون ,

این مستندساز بیان داشت: فکر می‌کنم که توانستم این زاویه جدید را پیدا کنم؛ در این مستند به 200 کیلومتری از کرمان، روستای قنات ملک آمدیم. این روستا همان‌جایی است که سردار سلیمانی در آن متولد و بزرگ شده است و به همین دلیل تک‌تک مردم روستا خاطرات زیادی را از این شهید دارند. به نظرم این ویژگی آنان به من کمک کرد که بتوانم شهید سلیمانی را بهتر بشناسم و زاویه جدیدی از او را در فیلم خود به نمایش بگذارم. در حقیقت، صحبت‌های آنان به مخاطب کمک می‌کند که نگرشش از شهید سلیمانی از حالت تک بعدی به حالت 3 بعدی تغییر پیدا کرده و ابعاد مختلف وجودی ایشان را ببیند.

مستند , سینما , تلویزیون ,

فلاح‌فر درباره روند تولید این مستند گفت: پاییز سال گذشته به روستای قنات ملک سفر کردم و 13 روز تصویربرداری داشتیم. البته معتقدم که باید زمان بیشتری برای تصویربرداری این مستند گذاشته می‌شد، اما بنابر دلایلی زمان من محدود بود و با فشردگی بیشتری کار کردیم. یکی از دلایلی که تصویربرداری در آن روستا سخت بود، این است که مردم روستا از ساعت 5 صبح فعالیت خود را آغاز می‌کنند و تا 6 غروب کار می‌کنند، به همین دلیل، مصاحبه کردن با آنان سخت بود.

کارگردان مستند «ردی از یک مرد» بیان داشت: موضوع مهمی که در گفت‌وگو با اهالی روستا بدان پی بردم این است که حاج قاسم در زندگی آنان جاری است و لازم نیست که بخواهند درباره ایشان فکر کنند و سپس حرف بزنند. به عبارت دیگر، حاج قاسم در همه احوال، در زندگی‌شان جاری است؛ این موضوع چه زمانی که ایشان زنده بود و به روستا سر می‌زد و چه اکنون که ایشان شهید شده‌ است، دیده می‌شود.

او با اشاره به اهمیت ساخت مستندهای جدید از سردار سلیمانی گفت: وقتی اسم حاج قاسم می‌آید، عمده تصورات به سمت ابعاد نظامی و ژنرال بودن او می‌رود، این فضا ممکن است باعث شود که عده‌ای به یاد جنگ، نیروهای نظامی و ... بیفتند و احساس کنند که ایشان فرد خشکی بوده است. با مستند "ردی از یک مرد"، از این فضا کاملاً جدا شدم و تصویری متفاوت از وی را به تصویر کشیدم. برای مثال، جالب است بدانید که حاج قاسم با تمام مشغله‌ای که داشته، سالی 2-3 بار به روستای زادگاهش سر می‌زده و با تک تک مردم صحبت می‌کرده است. حتی در ایام نوروز به خانه همه آنان سر می‌زده و به همین دلیل همه‌شان از او یادگاری دارند.

مستند , سینما , تلویزیون ,

وی در پایان، این مستند را تجربه‌ای متفاوت در کارنامه فیلمسازی‌اش بیان کرد و گفت: جاری بودن حاج قاسم در زندگی مردم این روستا، نگاه من به او را متفاوت کرد. در حقیقت می‌توانم بگویم حاج قاسم برای من، بعد از سفر به قنات ملک با حاج قاسم قبل از این سفر، تصویر متفاوتی داشت.

انتهای پیام/