شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#فوری#لیبی

درخواست فوری لیبی از مصر درباره تعیین مرزهای دریایی

کدخبر: ۵۴۴۰۳۷
اقتصادنیوز: پارلمان لیبی از دولت مصر خواست که فوراً از تصمیم «یک‌جانبه» خود برای ترسیم مرزهای دریایی دو کشور و در بیانه‌ای گفت: «فورا آن را پس بگیرید.»
درخواست فوری لیبی از مصر درباره تعیین مرزهای دریایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، پارلمان لیبی (مستقر در طرابلس) روز شنبه اعلام کرد که تصمیم مصر در مورد تعیین مرزهای دریایی را که به صورت «یکجانبه» و «بدون هیچ گونه مشورتی قبلی» اتخاذ شده است، نخواهد پذیرفت.

دو کمیسیون امور خارجی و دفاعی پارلمان لیبی در بیانیه‌ای مشترک که در وب‌سایت رسمی پارلمان منتشر شده است، «تعجب خود را از این تصمیم مصر» ابراز داشته و از دولت مصر خواسته‌اند تا «فوراً آن را پس بگیرد».
در این بیانیه مشترک آمده است: «آنچه رخ داده تعرض به روح برادری و نقض حاکمیت است که نمی‌توان آنرا به دلیل مرزبندی ناعادلانه به موجب قوانین بین‌المللی و تجاوز آشکار به مرزهای دریایی لیبی پذیرفت».
در ادامه بیانیه تأکید شده که «این مرزبندی به روابط تاریخی دو کشور لطمه می‌زند و انتظار می‌رفت قاهره شرایط سیاسی سختی را که لیبی پشت سر می‌گذارد، در نظر بگیرد».

دو کمیسیون مزبور افزودند: تعیین مرزها از طریق مذاکراتی خواهد بود که منافع متقابل دو کشور را مطابق با اصول سازمان ملل متحد و قوانین دریا تضمین می‌کند».
سه شنبه گذشته، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر، فرمان شماره 595 در سال 2022 در مورد تعیین مرزهای دریایی غربی مصر در دریای مدیترانه را که در روزنامه رسمی منتشر شده است، صادر کرد.