شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اشتغال#کردستان

ظرفیت بالاقوه اشتغال در کردستان با تکیه بر ظرفیت‌های مرزی/ لزوم تقویت زیرساخت های ریلی و هوایی و اتصال به همسایگان

ظرفیت بالاقوه اشتغال در کردستان با تکیه بر ظرفیت‌های مرزی/ لزوم تقویت زیرساخت های ریلی و هوایی و اتصال به همسایگان

با آنکه اشتغال یکی از بزگترین مطالبات اهالی کردستان است اما همجواری با عراق مزیت بزرگی برای این استان به منظور بالافعل کردن اشتغال دارد که در طول دهه های گذشته به آن کم توجهی شده است اما می توان با تکمیل زیرساخت های ریلی و هوایی این نقیصه را جبران کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا، استان کردستان یکی از استان های غربی کشور است که به دلیل هم مرز بودن با عراق از ویژگی های خوبی برای اشتغالزایی برخوردار است.

با توجه به جمعیت بالای افراد بیکار در جامعه، امروز ایجاد اشتغال مساله اصلی جوانان است که باید مورد توجه اساسی قرار گیرد.

کردستان مانند بسیاری از استان‌های محروم کشور مشکلات انباشته‌ای دارد. این را نماینده پیشین مریوان می‌گوید و توضیح می‌دهد که در مناطق کردنشین به وضوح می‌توان مشکلات انباشته را مشاهده کرد. 

«عبدالله سهرابی» معتقد است شاخص‌های مختلف فقر، فلاکت، بیکاری، گرانی و تورم در استان کردستان آینه تمام نمای وعده‌ وعیدهای عمل نکرده مسئولان و دولت‌ها در قبال استان کردستان است. از طرفی کردستان بر اساس آمار توسعه‌ای نیز در رده‌های پایین کشور قرار دارد.

کولبری

وی با اشاره به مزایای خاص مرزها می‌گوید: هرجایی که مراودات بیشتری دارد امکان بازدهی اقتصادی بیشتری نیز دارد، اما مرز باشماق جز نقش ترانزیتی که استهلاک جاده و تصادف‌های جاده‌ای را در پی داشته، چیز دیگری برای مردم استان نداشته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر مرز برای استان کردستان یک بحران کوله‌بری ایجاد کرده، کوله‌بری شغل نیست. به کوله‌برها قاچاقچی هم گفته می‌شود در حالی که کوله‌بران برای فردی در تهران یا یک نقطه دیگر در قبال دستمزد ناچیز کار و با جان خود بازی می‌کنند. قاچاق همان جنس‌هایی است که در برابر دستمزد ناچیز  بر دوش کوله‌بر حمل می‌شود. چون عوارض گمرک را نمی‌دهد و از مرجع رسمی وارد نمی‌شود قاچاق است، اما جمع همه کوله‌بران که قاچاقچی محسوب می‌شوند کمتر از ۵ درصد قاچاقچیانی است که در بنادر و فرودگاه‌ها به قاچاق کالا می‌پردازند. به واقع مرز در مناطق مرزی یک فرصت سوخته و از دست رفته است.

سهرابی همچنین با بیان اینکه کردستان خط ریلی به مرز ندارد و خط هوایی آن هم قوی نیست، می‌افزاید: این دو امر در کنار نامناسب بودن راه‌های مواصلاتی و مرزی استان موجب شده‌اند محدودیت‌های بیشتری در مسیر رونق صادرات در این منطقه به وجود آید. قطار هم هنوز به سنندج نرسیده است. 

انتهای پیام