شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اوکراین#آمریکا

دسترسی روسیه به گزارش پنتاگون درباره فعالیت‌های بیولوژیکی در اوکراین

دسترسی روسیه به گزارش پنتاگون درباره فعالیت‌های بیولوژیکی در اوکراین

وزارت دفاع روسیه به نسخه‌ای از گزارش پنتاگون در خصوص فعالیت‌های انجام شده در آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در اوکراین دسترسی پیدا کرد که نشان داده آمریکا در این کشور مطالعه و آزمایشاتی به روی عوامل بیماری‌زا، به خصوص عفونت‌های خطرناک انجام داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، سپهبد ایگور کیریلوف، رئیس نیروهای حفاظت از تشعشع، شیمیایی و بیولوژیکی نیروهای مسلح فدراسیون روسیه امروز شنبه، در یک کنفرانس مطبوعاتی ویژه در  خصوص نتایج نهمین کنفرانس بازنگری کشورهای عضو کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی، سمی و شیمیایی (BTWC) اعلام کرد که وزارت دفاع به نسخه توسعه یافته از گزارش اداره کاهش تهدید پنتاگون (DITRA) در رابطه با  فعالیت ها در اوکراین دسترسی پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه گزارش قبلی پنتاگون در مورد فعالیت ها در اوکراین به شدت توسط ایالات متحده سانسور شده بود، یادآور شد: وزارت دفاع آمریکا حدود 80 درصد از اطلاعات این سند را به طور کامل حذف کرد.

به گفته این مقام نظامی، وزارت دفاع روسیه نسخه توسعه یافته این گزارش را بدست آورده است که اسامی و سمت متخصصان و سرپرستان پروژه‌های بیولوژیکی، فهرست آزمایشگاه‌های درگیر در این پروژه و همچنین حقایقی که انجام اقدامات و آزمایشات آنها با عوامل بیماری‌زا، به خصوص عفونت‌های خطرناک را تایید می‌کند، افشا می‌کند. 

ایگور کیریلوف همچنین اعلام کرد که ایالات متحده مطالعات و آزمایشاتی را در اوکراین به روی پاتوژن‌های عفونت های خطرناک انجام داد و چنین نتایجی در گزارش آژانس کاهش تهدیدات پنتاگون در این زمینه، مشخص شده  است.

این مقام وزارت دفاع روسیه همچنین یادآور شد که دولت ایالات متحده، علی رغم ممنوعیت های رسمی، بودجه دولتی را صرف تحقیقات بیولوژیکی با کاربرد دوگانه می کند. به گفته وی، حقیقت استفاده از بودجه دولتی برای سازماندهی آزمایش‌ها برای افزایش بیماری‌زایی ویروس‌ها به‌ویژه ویروس‌های کرونا تایید شده است.

وی همچنین این واقعیت را مورد توجه قرار داد که تنها به دلیل موضع گیری  ایالات متحده، نهمین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون منع استفاده از سلاح‌های بیولوژیکی و شیمیایی اعلامیه نهایی را تصویب نکرد.

کیریلوف گفت که ابتکار عملهای اصولی  روسیه، چین و سایر کشورها توسط هیئت‌های نمایندگی غربی، به خصوص آمریکا به بهانه «غیراصولی بودن» یا «به اندازه کافی توسعه نیافته بودن» مسدود شدند. وی با بیان اینکه "کنت وارد" رئیس هیئت آمریکایی از پاسخگویی به اتهامات روسیه در مورد نقض کنوانسیون منع سلاح‌های بیولوژیکی، سمی و شیمیایی خودداری کرد، افزود: نماینده آمریکا روسیه را به عدم علاقه به شنیدن پاسخ در مورد آزمایشگاه های بیولوژیکی در اوکراین متهم کرد.

به عقیده کیریلوف، در حالی که امتناع از پاسخ دهی به اتهامات و مسدود کردن ابتکارات برای از سرگیری کار بر روی مکانیسم راستی آزمایی کنوانسیون نشان می دهد که واشنگتن چیزهایی برای پنهان کردن دارد.

وزارت دفاع روسیه در ماه سپتامبر گذشته اعلام کرد که هیئت نمایندگی آمریکا در ژنو، جایی که نشست کشورهای عضو   BTWC برگزار شد، انجام تحقیقات بیولوژیکی در اوکراین بر روی شهروندان کم درآمد و بیماران در بیمارستان های روانی را به رسمیت شناخت.

وجود شبکه‌ای از آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در برخی مناطق اوکراین که تحت برنامه پنتاگون فعالیت می کردند، در ماه مارس گذشته مشخص شد. به گفته وزارت دفاع، دانشمندان آمریکایی از سال 2019 تا 2021  آزمایشات بیولوژیکی بالقوه خطرناک را بر روی بیماران بستری در بیمارستان روانی شهر خارکوف آزمایش کردند.

در اوایل نوامبر، طرف روسی در شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه‌ای را در خصوص لزوم انجام تحقیقات در مورد آزمایشگاه های بیولوژیکی ایالات متحده به رأی گیری گذاشت. علاوه بر ایجاد یک کمیسیون ویژه، در این سند پیشنهاد شده بود که گزارشی در مورد نتایج این تحقیقات ارائه شود. با این حال، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی روسیه را تایید نکرد. روسیه و چین به آن رای مثبت دادند،آمریکا، انگلیس و فرانسه به آن رای منفی دادند و 9 کشور دیگر رای ممتنع دادند.

انتهای پیام/