شهر خبر

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: توانایی تولید تجهیزات دفاعی داریم اما به جنگ و خشونت کمک نمی‌کنیم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: توانایی تولید تجهیزات دفاعی داریم اما به جنگ و خشونت کمک نمی‌کنیم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره موضع ایران درخصوص ادعای ارسال سلاح به روسیه برای جنگ اوکراین تاکید کرد: در هیچ کجای دنیا به جنگ و خشونت کمک نمی‌کنیم اما در حوزه اقتصادی توانایی تولید تجهیزات نظامی و دفاعی داریم.

محمود عباس‌زاده مشکینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری برنا، با اشاره به تکرار ادعاهایی مبنی بر ارسال سلاح به روسیه برای درگیری با اوکراین، اظهار داشت: اعتقاد ما بر این است که هیچکدام از کشورها اختلافات خود را نه با جنگ بلکه با صلح، گفت‌وگو دوستی و مذاکره به حل آن بپردازند؛ درخصوص روسیه و اوکراین هم توصیه ما همین بود.

وی در ادامه درباره موضع جمهوری اسلامی ایران، افزود: موضع ما کاملا روشن و واضح است؛ در هیچ کجای دنیا به جنگ و خشونت کمک نمی‌کنیم اما در حوزه اقتصادی توانایی تولید تجهیزات نظامی و دفاعی داریم و مثل سایر کشورها تجارت می‌کنیم.

عباس‌زاده مشکینی با تاکید بر اینکه صادرات و خرید و فروش سلاح و تجهیزات مانند سایر کشورها حق جمهوری اسلامی ایران نیز هست، بیان کرد: ما به بیش از 30 الی 40 کشور دنیا تسلیحات نظامی و دفاعی فروخته ایم و صادر می‌کنیم؛ استفاده از مواهب تجارت بین‌المللی صادرات، واردات خرید و فروش قطعا حق کشور ما نیز هست؛ مگر قرار است فقط آمریکا این حق را داشته باشد؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به هجمه‌های صورت گرفته علیه کشورمان درباره جنگ اوکراین و روسیه و ارسال سلاح به روسیه، مطرح کرد: در هجمه‌هایی که علیه کشور ما صورت می‌گیرد برکاتی نیز وجود دارد؛ ما همان کشوری هستیم که در دهه 60 به ما سیم خاردار، فشنگ و تجهیزات نمی‌دادند و مورد تحریم قرار گرفته بودیم اما امروز اقرار می‌کنند که ما درحال ارسال و صادرات پهپاد هستیم که این یعنی به توانایی و ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران اذعان دارند.

وی ادامه داد: آنها متوجه توانمندی کشور ما شده‌اند و می‌دانند که توانایی آن را داریم که پیچیده و پیشرفته‌ترین سلاح‌ها و ابزارها را تولید کنیم و در این حوزه خودکفا باشیم  که همه اینها نشان دهنده ظرفیت کشورمان در حوزه سخت افزاری و نرم افزاری دفاعی است.

عباس‌زاده مشکینی در خصوص ادعاهای غرب مبنی بر مونتاژ تجهیزات نظامی توسط جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: آنها وقتی متوجه اشتباه خود درخصوص اقرار و اعتراف به توانمندی کشورمان شدند سعی در جبران آن کردند به این صورت که مدعی شدند جمهوری اسلامی این تجهیزات را جمع‌اوری و آنها را مونتاژ می‌کند؛ که باید گفت بله ما در صورت لزوم مونتاژ می‌کنیم که خود آن یک علم و جزء ظرفیت‌های کشور ما است.

این نماینده مجلس یازدهم در پایان بیان داشت: ما ارتباطات خود را در دنیا با تولید کننده ها داریم و به آن‌ها‌ سفارش قطعات می‌‍دهیم؛  اینگونه نیست که لزوما همه تولیدات در داخل کشور انجام شود بلکه  برای صرفه اقتصادی بیشتر می‌توان منابع در اختیار شرکت های دانش بنیان بگذاریم و از تولیدات آنها استفاده کنیم.

انتهای پیام