شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#ترامپ
قیام علیه دموکراسی

آتشی که ترامپ روشن کرد /نقشه برنامه‌ریزی شده برای تصاحب انتخابات

کدخبر: ۵۴۳۹۱۶
پس از یک سال و نیم بالاخره کار کمیته 6 ژانویه و حادثه‌ی تسخیر ساختمان کنگره به پایان رسید. در گزارش پایانی این کمیته به برنامه از پیش تعیین‌شده ترامپ برای برهم‌زدن نتیجه انتخابات و همچنین بی‌عملی او زمانی که قانون‌گذاران کشور در خطر بودند اشاره شده است.
آتشی که ترامپ روشن کرد /نقشه برنامه‌ریزی شده برای تصاحب انتخابات

به گزارش اقتصادنیوز، پس از 18 ماه، ماموریت کمیته فوق‌العاده 6 ژانویه که هدفش تحقیق درباره‌ی رئیس‌جمهور سابق، دونالد ترامپ و نقش او در خیزش خشونت بار دوسال پیش بود به پایان رسید. 

گزارش نهایی این کمیته مجلس نمایندگان آمریکا تایید می‌کند که دونالد ترامپ به صورت مجرمانه‌ای در یک "توطئه چند بخشی" برای برهم‌زدن نتایج قانونی انتخابات ریاست جمهوری 2020 نقش داشته است و برای جلوگیری از حمله حامیانش به ساختمان کنگره اقدام نکرده است.

آتشی که ترامپ روشن کرد

رئیس کمیته، بنی تامپسون، نماینده می‌سی‌سی‌پی، نوشت: «ترامپ آن آتش را روشن کرد.»

بنا بر گزارشی از آسوشیتدپرس این گزارش 814 صفحه ای روز پنجشنبه پس از آن منتشر شد که این این کمیته با بیش از هزار شاهد مصاحبه کرد، 10 جلسه دادرسی برگزار کرد و بیش از یک میلیون صفحه سند به دست آورد.

شاهدان که شامل تعداد زیادی از نزدیکترین دستیاران ترامپ، ماموران پلیس و برخی از خود آشوبگران بودند، اقدامات "از پیش برنامه ریزی شده" ترامپ را در هفته های پیش از حمله با جزئیات شرح دادند و اینکه چطور تلاش‌های او برای برهم زدن نتایج شکست انتخاباتی‌اش مستقیماً بر افرادی تاثیر گذاشت که در 6 ژانویه 2021 پس از گذشتن از ماموران پلیس، درها و پنجره های ساختمان کنگره را شکستند و این ساختمان را اشغال کردند. در این گزارش آمده است که علت اصلی همه این‌ها «یک مرد» بود: ترامپ.

قیام علیه دموکراسی

این هیئت دوحزبی 9 نفره در نهایت نتیجه گرفت که این قیام دموکراسی را تهدید و «جان قانونگذاران آمریکایی را در معرض خطر قرار داده است». به گفته این گزارش، این نه تنها خلاصه‌ای از مهم‌ترین شهادت‌های شاهدان طی ماه‌ها جلسات استماع، بلکه سندی که قرار است برای حفظ این وقایع برای نسل‌های آینده.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان در پیش‌گفتار این گزارش می‌گوید که: «این یافته‌ها باید یک پیام شفاف برای همه آمریکایی‌ها باشد: مراقب دموکراسی خود باشیم و رای خود را فقط به کسانی بدهیم که برای دفاع از قانون اساسی‌مان احساس وظیفه می‌کنند.»

به گفته این کمیته، ادعاهای مکرر و نادرست ترامپ مبنی بر تقلب گسترده در حق رای‌دهندگان در میان حامیانش پذیرفته شد و بر مبنای بی‌اعتمادی به حکومت –که او طی چهار سال ریاست‌جمهوری‌اش پرورش داده بود- در شبکه‌های اجتماعی تقویت شد. و زمانی که آنها به خشونت متوسل شدند و به ساختمان کنگره یورش بردند تا مانع از صدور تائیدیه پیروزی بایدن شوند، ترامپ کار زیادی برای متوقف کردن آنها انجام نداد.

photo_2022-12-23_17-03-04

این گزارش عریض و طویل در حالی منتشر می‌شود که ترامپ بار دیگر برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندید شده است و با تحقیقات فدرال متعددی از جمله وجود اسناد محرمانه در خانه‌اش در فلوریدا مواجه است.

همچنین این هفته قرار است یک کمیته مجلس اظهارنامه‌های مالیاتی او را -پس از سال‌ها تلاش ترامپ و وکلایش برای مخفی ماندن آن‌ها- منتشر کند. همزمان دونالد ترامپ از طرف جمهوری‌خواهان به خاطر عملکرد ضعیف او و نامزدهای مورد حمایتش در انتخابات میان دوره ای مورد سرزنش است. این مسائل او را در آسیب پذیرترین وضعیت سیاسی‌اش از زمان انتخاب شدن در سال 2016 قرار داده است.

ترامپ را متوقف کنید

در یک سری توصیه‌های سیاسی، هفت عضو دموکرات و دو جمهوری‌خواه حاضر در کمیته پیشنهاد می‌کنند که ترامپ باید در آینده از کسب هر سمت دولتی منع شود، چراکه در زمان حضورش در کاخ سفید، سعی در زیر پا گذاشتن قانون اساسی کرده است. نایب رئیس کمیته، لیز چنی، نماینده جمهوریخواه از ایالت وایومینگ می نویسد: «او برای کسب هیچ مقام دولتی‌ای مناسب نیست.»

ترامپ با انتشار پستی در شبکه اجتماعی خود، این گزارش را «بسیار جناحی» خواند و به دروغ مدعی شد که بیانیه او در 6 ژانویه مبنی بر اینکه حامیانش باید «مسالمت‌آمیز و میهن‌پرستانه» اعتراض کنند را ذکر نکرده است. در حالی که گزارش کمیته به این بیانیه اشاره کرده است و همچنین اینکه او در ادامه دوباره ادعای نادرستش برای تقلب در انتخابات تکرار کرده و خطاب به جمعیت گفته است که: «با تمام توان بجنگند»

این گزارش با جزئیات به انفعال ترامپ در زمان یورش طرفدارانش به کنگره پرداخته است و به ساعاتی اشاره می‌کند که او حمله -افراد بعضاً مسلح- به ساختمان قانون‌گذاران آمریکا را از تلویزیون تماشا می‌کرد اما به عنوان بالاترین مقام رسمی در کشور هیچ کاری برای متوقف کردن آن انجام نداد.

ترک وظیفه ترامپ

از زمانی که ترامپ از این آشوب مطلع شد تا  وقتی که از طریق یک پیام ویدئویی از حامیانش خواست به خانه بروند بیش از 3 ساعت طول کشید. این گزارش می‌گوید که این بی‌عملی مصداق «ترک وظیفه» بوده و اشاره می‌کند که ترامپ به عنوان فرمانده کل کشور بیش از هر فرد دیگری قدرت دارد، امّا تعمداً بیکار نشست درحال که جان بسیاری، از جمله مایک پنس، معاون خودش، در خطر بود.»

photo_2022-12-23_17-03-06

در آن ساعات، پنس در ساختمان کنگره بود و از مقامات امنیتی خواهش می‌کرد که گارد ملی زودتر وارد عمل شود. از آن‌جا که معاون رئیس‌جمهور یک نقش تشریفاتی در تائید یا رد نتیجه شمارش آرا دارد، پنس با سرپیچی از دستور ترامپ از اعلام مردودی انتخابات امتناع کرد. از این رو شورش‌کنندگان بیرون از ساختمان خواستار اعدام او بودند.

این گزارش می‌گوید «تقریباً همه کارکنان کاخ سفید» که کمیته با آنها مصاحبه کرده است، توییت ترامپ که می‌گفت:« مایک پنس شجاعت انجام کاری را که باید برای محافظت از کشور و قانون اساسی ما انجام می شد را نداشت.» درست زمانی که آشوبگران سعی در ورود به ساختمان کنگره را داشتند را محکوم کرده‌اند.

دوشنبه گذشته، این هیئت به طور رسمی تحقیقات خود را به وزارت دادگستری ارجاع داد و به این نهاد توصیه کردند که از رئیس جمهور سابق برای ارتکاب چهار جرم تحقیق شود.