شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#رئیس جمهور#گفتگو#افغانستان

کابلوف: روسیه و هند می‌توانند به احیای گفتگو بین افغان‌ها کمک کنند

کابلوف: روسیه و هند می‌توانند به احیای گفتگو بین افغان‌ها کمک کنند

«ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان از آمادگی این کشور به همراه هند، برای احیای گفتگوی بین افغان‌ها سخن گفت.

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه برای افغانستان از آمادگی این کشور به همراه هند، برای احیای گفتگوی بین افغان‌ها سخن گفت.

وی افزود: چگونگی یافتن راه حل، از طریق رایزنی‌های گسترده بین‌الافغانی، لویه جرگه یا چیزهای دیگر، بر عهده خود مردم افغانستان است که باید تصمیم بگیرند. اگر چنین سیگنالی از کابل برسد، روسیه آماده است در این زمینه کمک‌های لازم را ارائه کند.

وی با اظهار اینکه نقش هند نیز در احیای گفتگوهای بین‌الافغانی ضروری خواهد بود، خاطرنشان کرد که طالبان در مذاکرات فرمت مسکو در نوامبر 2018 شرکت کردند و تعهد خود به صلح را نشان دادند، آنها رئیس جمهور غنی را به دلیل عدم آغاز یک فرایند سیاسی سازنده که قرار بود طالبان را در ساختارهای دولتی بگنجاند، سرزنش کردند.

نماینده ویژه پوتین درباره موضع مسکو درباره طالبان گفت: واقعیت عینی این است که طالبان تقریباً تمام خاک افغانستان را کنترل می‌کند، دولت موقت تشکیل شده و در حال فعالیت است.

وی با اظهار اینکه کشورهای منطقه مایل به کمک به طالبان برای مقابله با تهدیدهای امنیتی هستند، با انتقاد از ادامه حضور نماینده دولت اشرف غنی در کرسی افغانستان در سازمان ملل به «د هندو» گفت: اینکه سازمان ملل اجازه دهد نماینده دولت قبلی افغانستان همچنان به حضور در کرسی نماینده دائمی افغانستان در سازمان ملل ادامه دهد، صحیح نیست.

پرسابقه‌ترین دیپلمات روس در امور افغانستان همچنین ابراز امیدواری کرد که طالبان از اشتباهات دولت اشرف غنی و نیز از تجربه‌های حکومت قبلی خود در سال‌های 1996-2001 درس بگیرد.

کابلوف با اظهار اینکه طالبان یکدست نیستند و نظرات مختلفی در مورد موضوعاتی مانند آموزش برای زنان در این گروه وجود دارد، گفت به عنوان مثال، بر اساس اطلاعات موجود، در برخی از ولایت‌های شمالی، مقامات طالبان نسبت به موضوع دسترسی دختران به تحصیلات بیشتر از سایر ولایت‌‎ها در جنوب تمایل دارند.

مذاکره‌کننده کهنه‌کار روسی معتقد است که احتمال گسترش تروریسم از افغانستان به کشورهای همسایه وجود دارد و برخی از رویدادهای اخیر تروریسم که با هدف تشدید گسل‌های موجود در جامعه افغانستان صورت گرفته، جنبه خارجی دارد.

کابلوف ادامه داد: ما می‌بینیم که نیروهای طالبان برای مبارزه با داعش و سایر گروه‌های تروریستی در کشور تلاش می‌کنند، اگرچه هنوز تا حل مشکل به طور کلی فاصله دارند. اقدامات انجام شده توسط دولت طالبان برای مبارزه با تروریسم قابل قدردانی است، اما ما معتقدیم که این اقدامات ناکافی هستند.

وی همچنین هشدار داد که گروه‌های تروریستی مانند داعش، جنبش ترکستان شرقی، جنش اسلامی ازبکستان و جماعت انصارالله در شمال، شرق و بخش‌هایی از خاک افغانستان فعال هستند. کابلوف در ادامه نیز اظهار داشت که در حملات داعش علیه اقلیت‌ها در افغانستان دست خارجی‌ وجود دارد.

انتهای پیام/.