شهرخبر
بررسی عملکرد مال شرکت کارخانجات تولید شیشه دارویی رازی؛

تحلیل بنیادی سهام کرازی / فروش ماهانه کرازی از ابتدای سال 1400

کدخبر: ۵۴۳۸۹۰
کرازی (شرکت تولیدی شیشه دارویی رازی) از نمادهای صنعت سایر محصولات کانی‌های غیر فلزی است که در شش ماهه سال جاری رشد مناسبی را در سودآوری خود تجربه کرده. است این مجموعه در سه ماهه تابستان امسال بیش از دو برابر تابستان سال قبل فروش داشته که باعث توجه فعالان بازار سرمایه به این نماد شده بود.
تحلیل بنیادی سهام کرازی / فروش ماهانه کرازی از ابتدای سال 1400

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  اکوایران، شرکت کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی در سال جاری توانست سطح فروش خود را افزایش دهد. سهام کرازی در تابلوی اصلی بازار اول بورس تهران قرار دارد و این نماد با ارزش بازاری 2.75 هزار میلیارد تومانی در حال حاضر یکی از نماد های بزرگ صنعت سایر محصولات کانی غیر فلزی به حساب می آید. در هفته های اخیر سهام شرکت پشم شیشه ایران و شرکت سرامیک های صنعتی اردکان را از این صنعت بررسی کرده ایم. شرکت کارخانجات تولیدی شیشه دارویی رازی فروش بی سابقه ای را در فصل تابستان امسال خود به ثبت رسانده است که می توان آن را نشأت گرفته از افزایش نرخ محصولات و افزایش مقداری فروش این مجموعه به دلیل رشد تقاضای در تابستان دانست. کرازی از دسته نماد هایی محسوب می شود که شناوری بالایی در مالکیت سهام خود دارد و بزرگترین سهامدار آن یک شخص حقیقی با 9.3 درصد از سهام این شرکت است.

فروش ماهانه کرازی از ابتدای سال 1400

کرازی در سال قبل 656 میلیارد تومان فروش داشت و متوسط فروش ماهانه خود را به 55 میلیارد تومان در ماه رساند. این مجموعه در هشت ماهه طی شده از سال جاری توانسته است متوسط فروش ماهانه خود را به 79 میلیارد تومان در ماه برساند که رشدی 44 درصدی داشته است. فروش کرازی در فصل بهار امسال از بهار سال قبل کمتر بود و روند فروش سال جاری را با ضعف آغاز کرد. با این وجود این شرکت تولیدات فروش نرفته بهار خود را در تابستان با نرخ های مناسب تری فروخت و همین عامل باعث رشد بیش از 100 درصدی در فروش تابستان این مجموعه شد.

IMG_20221220_195323_197

کرازی در هشت ماهه سال جاری توانسته است 629 میلیارد تومان فروش داشته باشد که به نسبت فروش 416 میلیارد تومانی هشت ماهه ابتدایی سال قبل افزایش 51 درصدی داشته است. این مجموعه در مرداد ماه امسال بیشترین افزایش فروش به نسبت ماه مشابه در سال قبل را با 135.4 درصد رشد به ثبت رسانده است. بیشترین فروش کرازی در 20 ماه گذشته مربوط به شهریور ماه امسال با 133 میلیارد تومان فروش است.

عملکرد مالی کرازی در شش ماهه سال جاری

کرازی در شش ماهه امسال 489 میلیارد تومان فروش را با افزایش 58 درصدی به نسبت فروش شش ماهه ابتدایی سال قبل داشته است. این مجموعه در بهای تمام شده درآمد های عملیاتی خود رشد 70 درصدی داشته و 232 میلیارد تومان بهای تمام شده به ثبت رسانده است. با افزایش بیشتر بهای تمام شده به نسبت درآمد عملیاتی، حاشیه سود ناخالص این شرکت به 52.6 درصد کاهش یافته است.

IMG_20221220_195322_951

سود ناخالص شش ماهه امسال این مجموعه با افزایش 49 درصدی از 173 میلیارد تومان به 257 میلیارد تومان رسیده است. هزینه های عملیاتی، مالی و مالیات این شرکت به ترتیب 59 درصد، 25 درصد و 20 درصد افزایش یافته است. سایر درآمد های غیر عملیاتی این شرکت نیز که از محل سرمایه گذاری ها به دست می آید رشد اندکی داشته است. در نهایت سود خالص شش ماهه سال جاری کرازی با افزایش 52 درصدی به نسبت 145 میلیارد تومان سود خالص شش ماهه سال قبل، به 220 میلیارد تومان رسیده است.