شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#روسیه#نظامی ایران

وحشت بی‌سابقه اسرائیل از معامله تسلیحات پیشرفته میان ایران و روسیه

پهپاد ایرانی

سران سرویس جاسوسی موساد که تا چند سال قبل پیشرفت‌های نظامی ایران را انکار می‌کردند،اکنون می‌گویند:ایران قصد دارد تسلیحات پیشرفته به روسیه بفروشد وروسیه هم می‌خواهد تجهیزات پیشرفته نظامی به ایران بدهد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: دیوید بارنیه رئیس‌موساد گفت: ایران می‌خواهد ارسال سلاح به روسیه را افزایش دهد. ایران به دنبال تعمیق و توسعه ارسال محموله‌های سلاح پیشرفته به روسیه است. این اتفاق، خطرناک و تهدیدآمیز است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «بارنیه» که در مقر ریاست جمهوری اسرائیل سخنرانی می‌کرد، گفت: درباره مقاصد آینده ایران برای تعمیق و توسعه ارسال سلاح پیشرفته به روسیه هشدار می‌دهیم. ایران سعی می‌کند این موضوع را پنهان کند.

رئیس‌موساد گفت: در چند ماه اخیر برخی عملیات‌های خطرناک، تهدیدآمیز و چالش‌آمیز را از سوی ایران کشف کردیم. ایران به تندروی اقدام می‌کند و به فعالیت‌های خود برای اجرای حملات دشمنانه ادامه می‌دهد.

دیوید بارنیه افزود: ایران سلاح هسته‌ای ندارد. تا امروز، برخی عناصر در غرب خواستار امضای توافقنامه با ایران و نادیده گرفتن وحشتناک دروغ‌های ایران در این توافقنامه هستند.

رئیس‌موساد همچنین گفت: «ایران به دنبال افزایش غنی‌سازی اورانیوم است. ایران به دنبال آسیب رساندن به کشورهای دوست در منطقه به هر وسیله‌ای است.»

وی گفت: تهران مخفیانه در حال برنامه‌ریزی برای تعمیق و گسترش عرضه سلاح‌های پیشرفته به روسیه است.

در همین حال، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت روز پنج‌شنبه، گزارش داد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از همکاری‌های نظامی رو به استحکام بیشتر میان روسیه و ایران ابراز نگرانی کرد.

روزنامه صهیونیستی ‌هاآرتص هم در مطلبی با عنوان «تهران در مسیر ساخت موشک قاره‌پیما»، ضمن اذعان به قدرت نظامی ایران نوشت: ایران از برنامه فضایی خود برای توسعه فناوری ساخت موشک‌های قاره‌پیما و بالستیک با برد ۴ هزار کیلومتر استفاده کرده است.

هاآرتص به نقل از مقام‌های اسرائیل نوشت: ایران در حال ساخت دو موشک است که ماهواره‌ها را به مدار می‌فرستد و اگر نسخه نظامی هر یک از این دو موشک تولید شود، می‌تواند کلاهک نیم تنی را در مسافتی بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر حمل کند. ایران می‌تواند از فناوری مشابهی که برای موشک‌ها در برنامه فضایی خود استفاده می‌کند، برای ساخت موشک‌های بالستیک حامل کلاهک هسته‌ای نیز بهره ببرد که معنایش استفاده از این فناوری برای گسترش قابل توجه برد موشک‌های متعارف خود است.

به گزارش‌ هاآرتص، مقام‌های اسرائیلی می‌گویند «ذوالجناح» و «قائم–۱۰۰» از موشک‌هایی هستند که ایران برای پرتاب ماهواره‌ها به مدار تولید کرده است و قابلیت‌های مشابهی دارند؛ از جمله موتورها و مخازن سوخت که می‌توانند سوخت جامد را در خود جای دهند.

این گزارش ادامه می‌دهد: جمهوری اسلامی که با استفاده از این موشک‌ها می‌تواند درس‌هایی بیاموزد که در مقاصد نظامی از آن استفاده کند. اگر نسخه نظامی هر یک از این دو موشک تولید شود، می‌تواند کلاهک نیم تنی را در مسافتی بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر حمل کند.

به نوشته ‌هاآرتص، ساخت موشک بالستیک قاره‌پیما (ICBM) با برد یادشده یکی از اهداف راهبردی ایران است. ایران ماه گذشته اعلام کرد موشکی را که قادر به حمل ماهواره به فضاست به طور موفقیت‌آمیز آزمایش کرده است.

هاآرتص در ادامه گزارش درباره توان زرادخانه ایران نوشت: این کشور موشک‌هایی با بردهای مختلف برای اهداف مختلف در اختیار دارد. برد برخی از آنها بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتر است و برخی بردی بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر دارند. برنامه موشکی ایران یک تهدید است. ایران می‌تواند با این موشک‌ها، توان نظامی گروه‌های متحد خود نظیر حزب‌الله را علیه اسرائیل افزایش دهد.

در همین حال مایکل اریک کوریلا فرمانده سنتکام اظهار داشت: ایرانی‌ها در حال ساخت پهپادهای پیشرفته‌تر و بزرگ‌تری هستند که قادر به حمل محموله‌های جنگی باشد.

رئیس‌ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) گفت: ایرانی‌ها در حال ساخت پهپادهای پیشرفته‌تر و بزرگ‌تری هستند که برد پروازی بالاتری دارند و قادر به حمل محموله‌های جنگی هستند. نگاه ما امروز به این پهپادها همان‌گونه است که در جنگ‌های عراق و افغانستان به بمب‌های کنار جاده‌ای داشتیم. ایران کماکان به نقض تحریم‌ها ادامه می‌دهد و ضمن تکثیر تسلیحات، شبکه عوامل نیابتی خود را در منطقه تجهیز می‌کند و دریانوردی در آب‌های بین‌المللی را می‌کند.

وی گفت: «ایران زرادخانه‌ای از سامانه‌های پهپادی، از کوچک و کوتاه‌برد تا واحدهای اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی مدرن را فرماندهی می‌کند».

کوریلا افزود: «ایران به گسترش هرج و مرج از طریق گروه‌های نیابتی خشونت‌آمیز ادامه می‌دهد و این گروه‌های همسو با ایران به‌طور معمول به نیروهای آمریکایی و شرکای ما در عراق و سوریه حمله می‌کنند.»