شهر خبر

شرایط دریافت مستمری برای بازماندگان / چگونه اینترنتی درخواست بازنشستگی بدهیم؟

شرایط دریافت مستمری برای بازماندگان / چگونه اینترنتی درخواست بازنشستگی بدهیم؟

براین اساس بیمه‌شدگان سازمان تامین‌اجتماعی در صورت احراز شرایط عام بازنشستگی، می‌توانند درخواست بازنشستگی خود را از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir ثبت و تمامی مراحل بازنشستگی خود را تا صدور حکم بازنشستگی، از همان طریق پیگیری کنند.

برقراری مستمری بازماندگان چه شرایطی دارد؟

به موجب قانون تامین اجتماعی تمام بازماندگان واجد شرایط مستمری‌بگیران ازکارافتاده کلی، بازنشسته یا بیمه‌شدگان متوفی، در صورت احراز شرایط مقرر در اصلاحیه بند ۳ ماده ۸۰ قانون تامین اجتماعی و تبصره‌های ذیل آن شامل دارا بودن یک سال سابقه در ۱۰ سال آخر که حداقل ۹۰ روز آن در آخرین سال حیات باشد یا دارا بودن ۲۰ سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه پیش از فوت، از مستمری و سایر مزایای جنبی مستمری‌بگیران، بهره‌مند می‌شوند.

همچنین در صورتی که بیمه شده متوفی دارای بیش از یک سال سابقه پرداخت حق بیمه باشد، لیکن به نحوی حائز شرایط مقرر در قانون مذکور نشود، بازماندگان وی متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه از مستمری، بهره‌مند خواهند شد.

وضعیت پرداخت مستمری به همسران بازمانده بعد از ازدواج مجدد چگونه خواهد بود؟

با توجه به بند یک ماده ۴۸ قانون حمایت از خانواده که ازدواج را مانع دریافت مستمری همسران بازمانده ندانسته، ازدواج همسران بازمانده بیمه‌شدگان یا مستمری‌بگیران متوفی، مانع دریافت مستمری نیست و از سال ۱۳۹۴ که سازمان ثبت احوال، وقایع مربوط به حیات و ممات را به صورت برخط در اختیار سازمان تأمین‌اجتماعی قرار داده است، عملاً نیازی به مراجعه همسر بازمانده به واحدهای اجرایی این سازمان برای اطمینان از پایداری شرایط استمرار پرداخت مستمری نیست.

همسران بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران متوفی بعد از ثبت درخواست خود، دیگر نیازی به مراجعه حضوری به شعب تأمین‌اجتماعی ندارند و مستمری آنان به صورت ماهانه پرداخت خواهد شد.

منبع: ایسنا