شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#عربستان#میلیارد دلار

درآمد عجیب سعودی‌ها از فروش نفت

درآمد عجیب سعودی‌ها از فروش نفت

فردای اقتصاد: دفتر آمار پادشاهی عربستان اعلام کرد درآمد عربستان سعودی از صادرات نفت خام و محصولات پالایش شده مانند گازوئیل در ماه اکتبر به ۲۵.۵ میلیارد دلار کاهش یافته است. این کمترین رقم درآمدهای نفتی پادشاهی سعودی از ماه فوریه محسوب می‌شود و به گزارش بلومبرگ نشان‌دهنده تاثیر تضعیف اقتصاد جهانی و تورم بالا بر بازار نفت است.

با این حال، جریان ورودی دلارهای نفتی نزدیک به بالاترین حد تاریخی برای عربستان سعودی باقی مانده است. برآورد می‌شود که عربستان سعودی امسال رکورد ۳۳۷ میلیارد دلاری درآمد نفتی خود را که در سال ۲۰۱۲ به دست آورده بود، بشکند یا حداقل به درآمدی در آن سطح دست یابد.

بر اساس آمار منتشر شده این کشور تا ماه اکتبر یعنی دو ماه مانده به پایان سال ۲۰۲۲ در مجموع نزدیک به ۲۸۰ میلیارد دلار درآمد از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی کسب کرده است. این در حالی است که مجموع درآمدهای ۱۲ ماهه این کشور در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۱۹ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۰۲ میلیارد دلار بوده است.

درآمد نفتی عربستان از فروش نفت در یک ماه درحالی با وجود کاهش به بیش از ۲۵ میلیارد دلار در ماه می‌رسد که ممکن است مجموع درآمد سالانه ایران از فروش نفت به زحمت به این مقدار برسد.

در واقع گفته می‌شود که با وجود بهبود وضع صادرات نفت ایران همچنان مقدار عرضه آن حدود یک سوم قبل از اعمال تحریم‌ها و خروج ترامپ از برجام است. از سوی دیگر ایران به دلیل تحریم و در رقابت با روسیه مجبور است که نفت خود را ارزان‌تر از قیمت‌های رسمی به فروش رساند. از این رو مموع درآمدهای نفتی ایران در سال ۲۰۲۲ احتمالا چیزی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار خواهد بود.