شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اردوغان

اردوغان: غرب چشمش را بر وحشی‌گری یونان بسته است

اردوغان: غرب چشمش را بر وحشی‌گری یونان بسته است

ایسنا نوشت: رجب طیب اردوغان با انتقاد از رفتار «وحشیانه» یونان با پناهجویان، کشورهای غربی را به بی‌تفاوتی نسبت به این جنایت متهم کرد.

وبسایت روزنامه دیلی صباح، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: رفتار یونان در قبال پناهجویان حالا به سطح وحشی‌گری رسیده است. کشورهای غربی هم هیچ واکنشی نشان نمی‌دهند.

ترکیه چندین بار پس‌راندن پناهجویان توسط یونان را محکوم کرده و آن را نقض‌کننده ارزش‌های انسانی و قوانین بین‌المللی دانسته است، رفتاری که جان پناهجویان بی‌دفاع - از جمله زنان و کودکان - را به خطر می‌اندازد.

در سال‌های اخیر هزاران پناهجو به دنبال یک زندگی بهتر در شرق و شمال اروپا، سفری کوتاه اما پر خطر در دریای اژه را به جان خریده‌اند. صدها تن از این پناهجویان در پی واژگونی یا غرق شدن قایق‌هایشان، جان باخته‌اند.

ترکیه و یونان شاهراه‌های پناهجویانی هستند که از جنگ و رنج به اروپا پناه می‌آورند. آنکارا مکررا یونان را به عقب راندن پناهجویان از مرزهایش به شکل گسترده، اخراج سریع و اجمالی آنها و نقض دسترسی پناهجویان به فرایندهای پناهندگی متهم کرده است. ترکیه همچنین اتحادیه اروپا را به چشم‌پوشی بر این نقض آشکار حقوق بشر متهم می‌کند.

اردوغان در اظهارات خود غرب را به دورویی و عدم صداقت درباره مسائل مربوط به حقوق بشر و حاکمیت قانون متهم کرد و گفت: آن‌هایی که درهایشان را به روی پناهجویان می‌بندند، استقبال زیادی از گروه‌های تروریستی پ‌ک‌ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) و سازمان فتح‌الله گولن می‌کنند.

311311