شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#اوکراین#واشنگتن

حضور زلنسکی در واشنگتن به معنای صلح روسیه و اوکراین است؟

حضور زلنسکی در واشنگتن به معنای صلح روسیه و اوکراین است؟

ممکن است راه عادلانه ای برای پایان دادن به جنگ وجود نداشته باشد، اما برخی از گزینه ها از نظر اخلاقی بهتر از یک بن بست بی پایان و خونین هستند.

به گزارش خبرآنلاین کانر اکولز در مقاله ای برای اندیشکده کوئینسی نوشت: ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه در واشنگتن بر مشکلات اخلاقی پیش رو برای ایجاد صلح در کشورش اشاره کرد.

زلنسکی با ابراز تاسف گفت: "من نمی دانم صلح عادلانه چیست" و آن را "یک سوال بسیار فلسفی" خواند. او ادامه داد: «برای همه ما، صلح متفاوت است. برای من، به عنوان یک رئیس جمهور، صلح عادلانه هیچ سازشی برای حاکمیت، آزادی، و تمامیت ارضی کشورم [و] جبران همه خسارات وارد شده توسط تجاوز روسیه نیست.» اما، زلنسکی خاطرنشان کرد، این فرمول ممکن است والدین اوکراینی را که فرزندان خود را در اثر تفنگ روسیه از دست داده اند، راضی نکند. «هیچ غرامت یا غرامتی [برای آنها] نتیجه ای ندارد. آنها با انتقام زندگی می کنند.»

حضور زلنسکی در واشنگتن به معنای صلح روسیه و اوکراین است؟

متأسفانه ممکن است حق با او باشد. به احتمال زیاد هیچ راهی برای پایان اخلاقی این جنگ وحشیانه وجود ندارد. اما این منجر به یک سوال مهم می شود: اگر صلح عادلانه وجود ندارد، بهترین گزینه واقع بینانه برای پایان دادن به مناقشه چیست؟

ولادیسلاو زوبوک، مورخ، پاسخی به این سوال در مجله فارن افرز این هفته ارائه کرد. برای زوبوک، صلح واقع بینانه مستلزم آن است که هر دو طرف مصالحه های مهمی انجام دهند، مبادا این درگیری به یک جنگ فرسایشی تبدیل شود. زوبوک استدلال می‌کند: «رویکرد کنونی غرب که به سادگی اجازه می‌دهد جنگ ادامه پیدا کند، اگرچه از نظر اخلاقی رضایت‌بخش و از نظر سیاسی محبوب است، اما خطرناک است» و اشاره می‌کند که «اوکراینی‌ها را در معرض وحشت مداوم درگیری قرار می‌دهد»

پس آنچه گم شده است، یک طرح سیاسی منسجم برای پایان دادن به رنج و اطمینان دادن به اوکراینی‌ها است که روسیه در اولین فرصت جنگ جدیدی را آغاز نخواهد کرد، حتی اگر پوتین در قدرت بماند.» این امر مستلزم آن است که روس‌ها شکست را بپذیرند، اما همچنین از اوکراینی‌ها نیز می‌خواهد که بپذیرند که پیروزی کامل ممکن است دست نیافتنی باشد.»

البته اوکراینی ها تنها کسانی نیستند که باید این واقعیت تلخ را بپذیرند. همانطور که زوبوک خاطرنشان می کند، غرب تنها در واکنش به درگیری با روسیه از چماق استفاده کرده است، اما پایان جنگ به هویج نیز نیاز دارد. او می‌نویسد: «غرب باید آماده ارائه نقشه‌ای برای نخبگان و جمعیت عمومی روسیه باشد که نشان دهد چگونه می‌توانند به انزوای خود پایان دهند، خود را از تحریم‌ها رهایی بخشند و خود را از این وضعیت نابسامان خارج کنند.»

زوبوک در پایان می‌گوید: «انتشار نقشه مذاکرات در حال حاضر، در حالی که پوتین به جنگ وحشیانه خود ادامه می‌دهد و میلیون‌ها اوکراینی رنج می‌برند، به منزله مماشات با روسیه یا چشم پوشی از تجاوزات مسکو نیست.»

برعکس، این یک اقدام سیاسی محتاطانه، استراتژیک و واقع گرایانه از سوی غرب و اوکراین خواهد بود؛ برای مخاطب قرار دادن تعداد زیادی از روس‌ها که صلح را ترجیح می‌دهند اما از انتخاب بین جنگ و شکست متنفرند.»

در دیگر اخبار دیپلماتیک مربوط به جنگ در اوکراین:

ـ لین تریسی، پس از تایید مجلس سنا در روز چهارشنبه، به عنوان سفیر جدید ایالات متحده در روسیه مشغول به کار خواهد شد. جیمز کاردن در «استاتکرافت» خاطرنشان کرد که تریسی «یکی از اعضای برجسته سرویس خارجی است» اما نگران است که «ذهنیت فعالانه» او به شانس بهبود روابط بین واشنگتن و مسکو آسیب برساند.

ـ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه گفت «هیچ محدودیت مالی» برای نیازهای ارتش روسیه وجود ندارد و این نشان می‌دهد که مسکو برای درگیری طولانی‌مدت آماده است.

ـ امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه نیز گفت: اتحادیه اروپا نیازمند کسب استقلال بیشتر - از جمله از آمریکا - در توانایی‌های دفاعی و فناوری است. مکرون همچنین موضع خود را تکرار کرد که برای پایان دادن به جنگ در اوکراین، باید توافقی وجود داشته باشد که تضمین های امنیتی برای همه طرف های آسیب دیده از جمله روسیه فراهم کند. رهبر فرانسه گفت: «این بدان معناست که یکی از نکات اساسی که ما باید به آن بپردازیم - همانطور که رئیس جمهور پوتین همیشه گفته است - ترس از رسیدن ناتو به مرزهای آن و استقرار سلاح هایی است که می تواند روسیه را تهدید کند.

ـ هنری کیسینجر نیز در مقاله ای نوشت: زمان آن رسیده است که فشار برای مذاکرات صلح در اوکراین آغاز شود. کیسینجر می نویسد: «هدف یک روند صلح دو چیز خواهد بود: تأیید آزادی اوکراین و تعریف یک ساختار بین المللی جدید، به ویژه برای اروپای مرکزی و شرقی». در نهایت روسیه باید در چنین نظمی جایی پیدا کند.»

ـ روسیه و چین روز چهارشنبه تمرینات دریایی مشترک خود را در دریای چین شرقی آغاز کردند. مقامات چینی گفتند که این رزمایش "با هدف نشان دادن عزم و توانایی دو طرف" انجام می شود و افزودند که آنها روابط بین دو کشور را "تعمیق بیشتر" خواهند کرد.

«اخبار وزارت خارجه آمریکا»:

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که دولت بایدن با معرفی روسیه به عنوان کشور حامی تروریسم مخالف است. ما در حال کار با کنگره بر روی یک جایگزین بالقوه هستیم که به ما امکان می‌دهد به افزایش هزینه‌ها برای کرملین و کسانی که مسئول جنگ روسیه علیه اوکراین هستند، بدون برخی از عواقب ناخواسته‌ای که ممکن است این نامگذاری توسط دولت به همراه داشته باشد، ادامه دهیم.»

منبع: اندیشکده کوئینسی / ترجمه: ابوالفضل خدائی

311311