شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس

نگاهداری:

حل مسائل حکمرانی نیازمند ایجاد یک زیست بوم نخبگانی و دائمی است

حل مسائل حکمرانی نیازمند ایجاد یک زیست بوم نخبگانی و دائمی است

رییس مرکز پژوهش های مجلس با بیان اینکه امروز اهمیت حکمرانی دانش بنیان کمتر از اقتصاد دانش بنیان نیست، گفت: حل مسائل پیچیده حکمرانی امروز نیازمند ایجاد یک زیست بوم نخبگانی و دائمی است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بابک نگاهداری در رویداد آموزشی و مهارت‌افزایی مسئله نوردی که امروز (پنجشنبه یکم دی ماه ۱۴۰۱) با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس، کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس و مرکز راهبری برهان، برگزار شد، گفت: دکتر قالیباف ریاست محترم مجلس شورای اسلامی، در دوره جدید مسئولیت مرکز پژوهش‌ها با اتکا بر اصول ۴ گانه یازدهمین دوره مجلس شامل مردمی سازی، شفافیت، هوشمندسازی و کارآمدسازی، تاکید داشتند که مرکز در کنار پیشبرد رویکردهای قبلی و استفاده از ظرفیت کارشناسان برجسته مقیم در مرکز، رویه جدیدی با شیوه نوآوری باز به منظور بهره‌مندی از توان نخبگانی اندیشکده‌ها، شرکت‌های دانش بنیان و جامعه در راستای وظایف قوه مقننه در حوزه قانونگذاری و نظارت در پیش گیرد.

وی افزود: راه اندازی خانه خلاق و مرکز نوآوری و برگزاری ۱۷ رویداد همچون اقدام، نظاره، نوایند، همرسان انرژی، حمل و نقل و بهداشت، آموزش و نظایر آن در مرکز پژوهش‌های مجلس در راستای نوآوری باز و استفاده از ظرفیت نخبگانی جامعه بوده است.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، تصریح کرد: مجموعه این اقدامات باعث شده تا زیست‌بومی در مرکز پژوهش‌های مجلس حول نوآوری اجتماعی، مسائل عمومی و در مسیر حل مسئله شکل گیرد که تاکنون بیش از ۲۵۰۰ نفر در این زیست بوم از جامعه اندیشکده‌ای و دانشگاهی کشور حضور داشته‌اند که نشست امروز گامی در جهت حضور طلاب عزیز در این زیست بوم است.

وی ادامه داد: بسیاری از زیست‌بوم‌های نوآورانه شکل گرفته در کشور روی موضوع فناوری و بخش دانش بنیان خصوصی تاکید دارند در حالی که در مرکز پژوهش‌های مجلس به دنبال ایجاد زیست‌بوم‌هایی با رویکرد نوآوری اجتماعی با دغدغه عمومی هستیم.

نگاهداری با بیان اینکه امروز اهمیت حکمرانی دانش بنیان کمتر از اقتصاد دانش‌بنیان و ساده نیست، توضیح داد: امروزه در دنیا حکمرانی به امر پیچیده‌ای تبدیل شده است که با نگاه خطی نمی‌توان به حل مسائل آن پرداخت به همین منظور ما در مرکز پژوهش‌های مجلس با تهیه نقشه پویایی شناسی ابرچالش‌های حکمرانی کشور به دنبال تغییر این رویکرد از حالت خطی به حالت چرخه‌ای هستیم.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مسئله‌ای در حکمرانی به طور دائم حل نمی‌شود، گفت: مسائل حکمرانی امروز یک فرایند مستمر هستند که باید برای رفع آنها زیست بومی دائمی شکل گیرد.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه در این مرکز به دنبال تشکیل زیست‌بومی برای حل مسائل کشور هستیم، تصریح کرد: باید به طور واقعی زمینه را برای حضور نخبگان جوان در شناخت و حل مسئله در کشور ایجاد کنیم.

وی یکی از بهترین بسترها برای گفتگو به منظور حل مسئله را پارلمان دانست و خاطرنشان کرد: پارلمان دانشجویی که مرکز پژوهش‌های اقدام به برگزاری آن کرد گامی در جهت استفاده از ظرفیت نخبگانی نسل جدید کشور در مسئله شناسی کشور بود که با امتداد و توسعه آن با برگزاری آن با حضور اقشار مختلف می‌توان حتی به تربیت حکمرانان برای آینده کشور، امیدوار بود.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس در پایان تصریح کرد: مرکز پژوهش‌های مجلس به دلیل اتصال به نظام قانونگذاری کشور می‌تواند نقطه اتصالی بین زیست بوم حکمرانی و زیست بوم علم، فناوری و نوآوری کشور به منظور شناخت و حل مسائل حکمرانی و قانونگذاری باشد.