شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ترکیه#وزیر خارجه#سوئد

اوغلو: تحول مثبتی در خصوص استرداد تروریست ها به ترکیه نمی بینیم

اوغلو: تحول مثبتی در خصوص استرداد تروریست ها به ترکیه نمی بینیم

وزیر خارجه ترکیه گفت: ما نگرانی‌های امنیتی سوئد و فنلاند را درک می‌کنیم ولی از این دو کشور انتظار داریم افراد مرتبط با سازمان‌های تروریستی را به ما تحویل دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در نشست خبری مشترک با «توبیاس بلیسترم» همتای سوئدی خود در آنکارا گفت: سوئد نشان داده است که خواهان توسعه روابط با ترکیه است و ما این مسئله را ارزشمند می‌دانیم.

بر اساس این گزارش، مولود چاووش اوغلو در ادامه افزود: ما نگرانی‌های امنیتی سوئد و فنلاند و تلاش آنها برای پیوستن به ناتو را درک می‌کنیم. ولی ما از این دو کشور انتظار داریم افراد مرتبط با سازمان‌های تروریستی را به ما تحویل دهند.

وی ادامه داد: سوئد و فنلاند باید نگرانی‌های امنیتی ما در مورد سازمان‌های تروریستی را درک کنند، همانطور که ما نگرانی‌های آنها را در مورد پیوستن به ناتو درک می‌کنیم. این در حالی است که هیچ تحول محسوسی در مورد استرداد جنایتکاران مرتبط با تروریسم و مسدود کردن دارایی‌های تروریست‌ها در چارچوب مذاکرات سه جانبه ترکیه، سوئد و فنلاند صورت نگرفته است.

اوغلو تصریح کرد: اظهارات همتای سوئدی من مبنی بر فاصله گرفتن سوئد از سازمان‌های تروریستی "YPG/BYD" نیز مهم بود و آنها همچنین یک فرد مرتبط با گروه تروریستی پ ک ک را به ترکیه تحویل دادند. اینها گام‌هایی در مسیر درست هستند.

وزیر خارجه ترکیه همچنین به امتناع دستگاه قضائی سوئد از استرداد یکی از اعضای وابسته به فتح الله گولن اشاره کرد و گفت: این یک تحول بسیار منفی است و ما طبیعتاً انتظار داریم که طبق یادداشت سه جانبه در خصوص اخراج افراد دارای ارتباط با تروریسم گام‌های بیشتری برداشته شود و این تعهدی برای سوئد و فنلاند است که از این یادداشت نشأت می‌گیرد.

وزیر خارجه سوئد نیز که کشورش برای پیوستن به ناتو با مخالفت ترکیه روبروست، در ادامه گفت که اقدامات ملموسی در مورد استرداد تروریست‌های وابسته به گروه‌های کرد مخالف دولت آنکارا و توافقات امضا شده با ترکیه صورت گرفته است.