شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#ژاپن#اتمی#قدیمی

ژاپن به نیروگاه‌های اتمی قدیمی مجوز فعالیت می‌دهد

ژاپن به نیروگاه‌های اتمی قدیمی مجوز فعالیت می‌دهد

ژاپن به منظور تضمین امنیت انرژی و پیشبرد سیاست کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، به نیروگاه‌های اتمی این کشور که به حد مجاز ۶۰ سال برای فعالیت رسیده‌اند، مجوز ادامه فعالیت و به روز رسانی تاسیسات را خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ دولت ژاپن قصد دارد حدود ۲۰ تریلیون ین معادل ۱۵۲ میلیارد دلار از طریق صدور اوراق قرضه «تحول سبز» به منظور افزایش سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با کربن‌زدایی تامین کند.

بنابر این گزارش، دولت ژاپن امروز (پنجشنبه) دستورالعمل‌هایی را به تصویب رساند که به نیروگاه‌های هسته‌ای قدیمی این کشور اجازه می‌دهد طول عمر راکتورها را افزایش داده و آن‌ دسته از راکتورها که قرار بوده اوراق شوند را جایگزین کنند.

فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن در نشستی با محوریت دستیابی به تحول سبز در این کشور گفت که دولت قصد دارد در اوایل سال آینده لوایح مربوط به اجرای این سیاست جدید را به مجلس ژاپن ارائه کند.

پس از آن که افکار عمومی ژاپنی‌ها به دنبال فاجعه هسته‌ای فوکوشیما در مارس ۲۰۱۱ (اسفند ۱۳۸۹) در این کشور نسبت به نیروگاه‌های اتمی تلخ شد. دولت ژاپن بارها اعلام کرده است که ساخت راکتورهای هسته‌ای جدید و یا جایگزینی آن‌ها در دستور کار نیست.

اما با آغاز جنگ در اوکراین و افزایش بهای جهانی انرژی، دسترسی ژاپن به منابع پایدار انرژی را تحت تاثیر قرار داده است.

هفته گذشته خبرگزاری رویترز در گزارشی به تغییر سیاست ۱۰ سال ژاپن پرداخته و نوشته بود: ژاپن، ۱۰ سال پس از فاجعه فوکوشیما، سیاست عدم استفاده از انرژی هسته‌ای را به دلیل بحران جهانی انرژی بازبینی می‌کند.

گفتنی است که ژاپن در حال حاضر برای تولید برق به شدت به واردات سوخت فسیلی وابسته است.

دولت‌ها در سراسر اروپا و آسیا نیز به دنبال پس لرزه‌های جنگ اوکراین و تحریم‌های سوختی علیه روسیه، در حال افزایش عمر ناوگان هسته‌ای پیر خود، راه‌اندازی مجدد راکتورها و طرح‌های از سرگیری پروژه‌های متوقف شده پس از فاجعه فوکوشیما هستند.

انتهای پیام/